03. september 2014

Grib dagpengebolden, Morten!

Rundt om i landet krydses der lige nu fingre. Håbet er, at det overraskende lederskifte hos Det Radikale Venstre kan give den opblødning i dansk politik, der er så hårdt brug for.

Da Thorning gik på talerstolen på valgnatten i 2011, begik hun en strategisk fejl, som regeringen har lidt under siden, og som har fået presse og modstandere til at råbe ”løftebrud!”. Hun lagde nemlig ud med ordene: ”Vi gjorde det!” Det skulle hun nok ikke have sagt... Vel havde hun nok partier bag sig til at sætte sig for bordenden, men hun havde ikke det nødvendige flertal til at sætte dagsordenen. Både SF og Socialdemokraterne gik tilbage i forhold til folketingsvalget i 2007. Derfor var det nødvendigt at have de radikale med i regeringen. Problemet i forhold til vælgerne har siden været, at Socialdemokraterne og SF aldrig fik afmonteret visionen fra det fælles udspil, Fair Løsning, som de gik til valg på.

Når man én gang over for alle har udråbt sig til valgets sejrherre, kan man ikke trække det tilbage. Det vidste Vestager, der dygtigt lagde pres på Thorning, da regeringsgrundlaget blev skrevet. Derfor har Socialdemokraterne i hele regeringsperioden stået på mål for økonomiske tiltag, der ligger langt fra dét, de gik til valg på. Rationalet, der får dem til at holde det ud er, at udviklingen ville gå mod det værre, hvis de borgerlige fik regeringsmagten. Både for samfundets svageste og for almindelige lønmodtagere der ikke ville få den nødvendige udvikling af og investering i velfærdssamfundet.

Så selvom både SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti gør meget ud af at fortælle, at der er flertal for at ændre dagpengereglerne, så er det kun en teoretisk mulighed. Det ville nemlig splitte regeringssamarbejdet. Det er ganske enkelt urealistisk.

Samtidig ville det give Thulesen Dahl mulighed for at sætte ind med nådestødet over for Thorning. Han er tidligere vendt på en tallerken, når det passede ham. Den magt er det for risikabelt for Thorning at placere hos ham. Godt nok siger han, at han vil fjerne dagpengeforringelserne, som han selv var idémand til. Han er blevet klogere – konsekvenserne har været meget hårdere end forudset, lyder det. Alligevel peger han fortsat på Lars Løkke Rasmussen som statsminister efter et valg. Det er altså en gratis omgang at sige, at Dansk Folkeparti skam synes, at reglerne skal ændres. Dét, der tæller, er at de støtter dem, der ikke har tænkt sig at foretage andet end højst et par småjusteringer. Efter et folketingsvalg vil dagpengesystemet derfor fortsætte med at være lige så fejlbehæftet og umenneskeligt, med mindre der tegner sig et rødt flertal. For vælgerne kan det virke som et sats at stemme rødt, efter at en S-ledet regering har ført blå økonomisk politik i årevis. Men vi bør som vælgere huske på, at flertallet bestemmes af, hvordan vi sætter vores kryds på valgdagen. En socialdemokratisk regering har ikke friheden til at føre socialdemokratisk politik, hvis ikke den støttes af et rødt flertal.

Det man kan håbe på – og som skiftet hos de radikale kan åbne for - er, at der kan laves en tilpas vidtgående hjælpepakke, der redder de udfaldsramte, indtil Dagpengekommissionen barsler med sin rapport.

Som formand for de næsten 90.000 medlemmer af HK i hovedstadsområdet håber jeg på en løsning, der hjælper de mange, der kæmper for at få et job, men som snart ryger ud af dagpengesystemet. Det danske arbejdsmarked er kendt for at være fleksibelt: i forhold til i andre lande er det relativt let både at hyre og fyre. Det er både arbejdstagere og arbejdsgivere med på, fordi vi samtidig har haft et solidt sikkerhedsnet, så man ikke mistede hele sin forsørgelse, fordi man stod uden job. Det har været effektivt og har gjort det danske arbejdsmarked ekstremt omstillingsparat, ligesom det har styrket os i den globale konkurrence.

Men fleksibiliteten bygger på, at sikkerhedsnettet er ordentligt. Dagpengereformen forrykkede balancen og blev samtidig iværksat under den alvorligste krise i mands minde. Jeg håber, at Vestagers exit kan give de tusindvis af arbejdsløse danskere den nødvendige hjælp. Der er brug for det. Jeg opfordrer derfor Morten Østergaard til at gribe bolden og tænke i både jobskabelse og redningsplanke – det kan føre Danmark ind i kampen igen!

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK