06. oktober 2014

Hvad skal der ske frem til folketingsvalget?

I morgen går Helle Thorning-Schmidt for fjerde gang på talerstolen for at holde Folketingets åbningstale. Det er sidste gang inden vi engang i løbet af de næste 11 måneder skal til folketingsvalg. Med sig har hun en tale, der punkt for punkt vil gennemgå de politiske sager, som regeringen vil arbejde på indtil da.

Vi skal have en ordentlig løsning på dagpengeproblemerne
Allerhøjest på min liste over ting, som politikerne SKAL finde en løsning på, er dagpengespørgsmålet. Men det står også klart, at en egentlig løsning på dagpengespørgsmålet er parkeret til efter dagpengekommissionen kommer med sin rapport i september 2015. Det er der lang tid til, og derfor er der virkelig mange mennesker, der i mellemtiden kan nå at blive ramt af de hovedløse stramninger.

Mit håb er derfor, at man i forhandlingerne om finansloven (som netop så småt er gået i gang) kan blive enige om at forlænge de midlertidige løsninger. Derfor er det glædeligt at læse i dagens aviser, at Enhedslisten og SF går konstruktivt til forhandlingerne. En halvering af optjeningsperioden og en forlængelse af arbejdsmarkedsydelserne er helt rimelige krav at stille. Her er jeg som den øvrige fagbevægelsen helt enige. Jeg har svært ved at forestille mig en rød finanslov uden, og alternativet til en rød finanslov er nok nærmest, at statsministeren trykker på valgknappen. Det flertal, der lige nu tegner til at sætte sig på regeringsmagten efter et valg, består af dem, der fandt på og vedtog dagpengereformen. Med Venstre kommer der ingen forbedringer, så det danske arbejdsmarked har brug for en rød Finanslov. Af samme grund har arbejdsmarkedet efter et valg brug for en rød reform af dagpengesystemet.

Når man ser bort fra dagpengeproblemet (hvilket jeg har svært ved), så er der trods alt stadig en masse andre emner, som jeg håber, statsministeren sætter på dagsordenen. Tre punkter som vi her fra HK Hovedstaden vil opfordre til at få set på er: social dumping, ufrivillige deltidsansættelser og et stop for nedskæringerne hos SKAT.

Bedre kontrol med social dumping
Social dumping er et stort problem, og sagerne bliver ved med at pible frem. En måde at komme det til livs er ved at oprette en pulje mod social dumping. Kommuner skal kræve at løn- og ansættelsesvilkår hos eksterne leverandører skal være på niveau med overenskomsterne. Og kommunerne skal kontrollere det. En pulje mod social dumping vil kunne bruges til at give kommunerne tilskud til at ansætte medarbejdere, der kan arbejde med kontrollen. Det vil være en gevinst for det lokale arbejdsmarked, så det er noget der ligger os på sinde i HK.

Sådan en pulje vil have en positiv effekt på dansk økonomi: der er penge at spare, hver gang et job går til et arbejdsløst medlem af LO i stedet for til én, der arbejder under kummerlige vilkår. Det er vigtigt at sikre, at skattekroner ikke går til private virksomheder, der underbyder på vilkår, som ikke er overenskomstmæssige.

Flere skal kunne komme på fuld tid hvis de ønsker det
Flere og flere lønmodtagere arbejder på deltid. Men af dem ønsker hele 20 % faktisk at arbejde mere – de får bare ikke mulighed for det. Mange bliver på den måde holdt på en lavere indtjening. Det skaber uligeløn og lægger en dæmper på, hvor meget vi producerer herhjemme. Det er dumt. Mit håb er derfor, at regeringen opretter en pulje, som kan skabe konkrete projekter, der kan medvirke til at skabe fuldtidsjob af deltidsstillinger.

Vores SKAT har brug for ressourcer
I Danmark betaler vi alle sammen til fælleskabet over skattebilletten. Vi brokker os lidt over skattetrykket – men langt størstedelen af os er alligevel stolte over at leve i et samfund, hvor vi sammen finansierer, at vi alle kan komme til læge, få en uddannelse og det meste af det andet vi har brug for.

Alligevel har der i de seneste år ikke været godt nok styr på vores skatteinddrivelse. Der er blevet skåret massivt hos SKAT, og det betyder at alt for mange skatteskyldnere og skattesnydere ikke bliver snuppet. Det betaler vi alle sammen prisen for. I alt mangler SKAT at inddrive 80 mia. kr. Det er mere end prisen for to Storebæltsbroer i nutidskroner. Det kan man få meget velfærd for! Jeg håber derfor, at statsministeren vil lægge op til, at man stopper de meningsløse nedskæringer, og i stedet tilfører dygtige medarbejdere til nogle af SKATs funktioner. De medarbejdere i SKAT der inddriver skatter tjener deres egen løn hjem mange gange. Det er en god investering.

Jeg er selvfølgelig klar over, at der er mange emner på den politiske dagsorden: det gælder alt fra sundhed over trafik til uddannelse. Men når statsministeren går på talerstolen og gennemgår regeringens planer for tiden indtil valget, så vil jeg som fagforeningsmand særligt lytte efter, om hun sætter social dumping, deltidstvang og ressourcer til SKAT på dagsordenen.

Bloggere

Åbningstid: Lukket for i dag