13. november 2014

Rød finanslov er god for de udfaldstruede - og for velfærden

Så er der lavet en aftale om Finansloven for 2015! Tillykke til regeringen, SF, Enhedslisten og til de alt for mange danskere, der lever med konsekvenserne af de stramme dagpengeregler.

Også et stort tillykke til finansminister Bjarne Corydon, der for første gang har et rødt flertal for sin finanslov.

Som fagforeningsmand er det rart at se, at regeringens parlamentariske grundlag endelig bærer en finanslovsaftale hjem. Efter tre år med barsk økonomisk oprydning efter Fogh og Løkke, er der nu på afgørende vis kommet velfærd på bordet. Med centrum-venstre-finansloven for 2015 bliver der blandt andet givet et løft til indsatsen mod social dumping. Derudover bliver miljø og klima opprioriteret og den offentlige sektor får et velfærdsløft til glæde for blandt andre de små børn og vores ældre.

I forhold til den uretfærdige borgerlige dagpengelovgivning, som oprindelig blev fostret af Dansk Folkeparti, har HK konsekvent arbejdet for at råbe politikerne op. Dét, jeg hæfter mig ved, er, at der med den nye kontanthjælpsydelse med finansloven kommer en håndsrækning til de mange, der ellers står til at ryge ud af dagpengesystemet. Det er en god nyhed. Det er også en god nyhed, at den gensidige forsørgerpligt, hvor et ugift pars samlede økonomi bestemmer om den ene part kan modtage kontanthjælp, forsvinder. Det har længe stået klart, at en egentlig ændring af dagpengesystemet først kommer efter et valg. Derfor er kontanthjælpsydelsen den mulige midlertidige løsning - langt fra lykkelig - men bedre end det der ellers var, nemlig ingenting. Selvom det er ærgerligt, at de ledige skal involveres i kontanthjælpssystemet i stedet for at være i a-kassesystemet, hvor man er tættere på arbejdsmarkedet.

Mange HK´ere har betalt til arbejdsløshedsforsikringen i årtier og er efter reformen i 2010 smidt ud efter bare to år. Det har store konsekvenser for både privatøkonomi og troen på fremtiden. Det er rigtig skidt for Danmark. For social sikkerhed er en vigtig del af den danske velfærd – og faktisk også vigtig for vores produktivitet. Jeg håber, at den kommende valgkamp vil sætte fokus på dagpenge og den kommende reform, så befolkningen har et tydeligt valg. Vi har brug for holdbare løsninger, der kan sikre et stærkt dansk arbejdsmarked med jobs og ordentlige arbejdsvilkår.

Denne røde finanslov er et vigtigt skridt på vejen til et forsat stærkt velfærdssamfund.

Christian Grønnemark

28 november 2014 15.59

Kære Carsten

Jeg er bestemt enig med dig i, at meget kunne være bedre. Men jeg kvitterer for, at der trods alt er kommet (endnu) en midlertidig løsning på plads for de mange, der ellers ville miste al forsørgelse. Hvis ikke man var nået til enighed, ville virkelig mange mennesker være røget ud. Det store slag, der venter, er, når hele dagpengesystemet skal laves om. Inden det får vi et folketingsvalg, så det kryds, folk sætter dér, får stor betydning for, hvilket system vi får fremover. Her vil HK blive ved med at lægge pres på politikerne. Det danske flexicurity-system med fleksibel arbejdskraft, der er sikret et levegrundlag i nedgangstider, er afgørende for, at vi fortsat har et velfærdssamfund med høj produktivitet. De seneste år har vi kørt den helt forkerte vej på det område.

Vh
Christian

Carsten J. C. Povlsen

20 november 2014 19.58

Nu er den "røde" finanslov jo ikke helt tidsel fri. Det rigtigt at fradrag for fagforenings kontigent er genindført og der en øget fokus på at bekæmper social dumping.

Når det så er noteret, så er kampen for ændring af dagpenge reformen langt fra noget der kan kaldes succes. Den gensidige forsørgerpligt for ugifte fjernes, men den nye kontanthjælpsydelse er ikke selvfølge og er kun gældende frem til 2015.

Kravet om ændring af genoptjeningskravet er ikke ændret. Dagpenge forringelserne er på samme niveau som før og med udsigten til et borgelig flertal ved næste valg, virker de det udmiddelbare positive i finansloven som at tisse i bukserne. Det næsten givet at det, der skulle være det gode du taler om forsvinder, bare Dansk Folkeparti får deres grænsebom.

Bloggere

Opdatér kommentar