10. december 2014

Fremtiden er bedre end frygtet

Vil fremtidens unge overhovedet vælge erhvervsuddannelserne? Ny undersøgelse svarer nej, men måske det ikke ser så slemt ud alligevel...

Politiken bragte tirsdag resultatet af en rundspørge, Danske Skoleelever har lavet. Jeg mener, at resultatet siger mere om fortiden end om fremtiden, når det viser, at kun knap hver tiende elev i landets ottende klasser overvejer at tage en erhvervsuddannelse.

Hele uddannelsesområdet er i disse år præget af gennemgribende forandringer. Folkeskolen er blevet voldsomt forvandlet, og på alle skoler kæmper skolelærere og skoleledere med at få reformen ført ud i livet og ind i dagligdagen. Ét af de elementer, der er ændret, er, at eleverne fremover skal have meget større kontakt med både erhvervsliv og erhvervsskoler. Fagene skal ind i undervisningen, så eleverne fremover selv prøver kræfter med dem, og møder dem på virksomheder. Men folkeskolereformen er kun lige trådt i kraft, og i første omgang er man på de enkelte skoler i gang med at få styr på lavpraktiske ting som skriveborde til alle lærerne. Mon ikke det ser bedre ud næste år?

Når det kommer til ungdomsuddannelserne, er der også lagt op til en kolbøtte af rang. Her blev der vedtaget en meget ambitiøs reform af erhvervsuddannelserne i februar, og den træder i kraft fra august næste år. En af nyskabelserne er EUX-uddannelsen, som oveni svendebrevet giver de unge en såkaldt adgangsgivende eksamen. Dvs. at de unge både bliver faglærte og får de fag, der kvalificerer til at læse videre. Det giver spændende muligheder for de unge. Jeg ser det samtidig som en fremtidig styrkelse af vores videregående uddannelser, fordi det betyder, at flere unge med praktiske faglige erfaringer vil bringe deres viden ind på de højere uddannelser.

Derfor synes jeg, at Danske Skoleelevers undersøgelse primært er interessant som historisk udtryk for, hvad den sidste årgang før reformerne overvejer at vælge. Men problemerne, den påpeger, er blevet adresseret.

Virkeligheden er, at der ligger mange spændende muligheder i erhvervsuddannelserne. Først og fremmest faglige muligheder, der er forbundet med stor stolthed og med at få opbygget selvstændighed og hurtigere få hul på et spændende arbejdsliv. Samtidig kommer vi i den grad til at mangle dygtige faglærte om bare få år, når de store årgange for alvor går på pension. I 2020 forudses det, at vi har brug for 30.000 nye faglærte. Jeg er fortrøstningsfuld. Jeg er slet ikke i tvivl om, at reformerne vil åbne flere unge øjne for det faktum, at erhvervsuddannelserne har masser at byde på. Det er jeg sikker på, at de unge i Danske Skoleelevers undersøgelse vil bruge 9. klasse på at få indblik i.
Unge

Bloggere