15. januar 2015

Færge-forliget der gik på grund

Med færgeforliget fra december skubber politikerne billedligt talt tæt på 300 arbejdspladser over borde.

For en ø som Bornholm er et færgeforlig mere end ’bare’ transportpolitik. Det handler om beskæftigelse, økonomi og menneskers fremtidsmuligheder. Skal forbindelsen til øen kappes og bornholmerne sejle deres egen sø? Eller skal turisterhverv, detailhandel og beskæftigelse langtidssikres?

Jeg er ikke i tvivl om, hvad der bør gøres. Det er paradoksalt, at færgeforliget blev indgået kort tid efter, at regeringen kom med en vækstplan, der sender millioner til Bornholm. For det er spildt, hvis man holder fast i forliget, der ikke understøtter beskæftigelsesmulighederne på Bornholm, men underminerer dem. Det er som om den ene hånd ikke ved, hvad den anden gør.

Vel redder forliget 100 arbejdspladser i Køge Havn, men almindelig købmandsregning siger, at det er dyrekøbt at ofre 300 job for at bevare 100. Men der er måske andre, der har interesse i at tilgodese Køge Havn, især i et valgår.

Valgår eller ej, så har Bornholm brug for, at persontrafikken bliver opprioriteret. Det gælder både pendler-trafikken, for det skal være muligt at bo på øen og arbejde andetsteds. Og det gælder i særdeleshed turisttrafikken: at kappe færgeforbindelsen til Tyskland er ganske enkelt katastrofalt for turisterhvervet på øen. Dårligere færgeforbindelser giver færre turister og dermed færre muligheder for beskæftigelse. Center for Regional- og Turismeforskning har beregnet, at det indgåede færgeforlig kan koste 285 arbejdspladser i turisterhvervet på Bornholm, heraf naturligt nok en stor del inden for HK’s område. Som formand for HK Hovedstaden må jeg sige, at "færgeforliset" er en ommer.

Bloggere

Opdatér kommentar