02. juni 2015

Skaffer I jobbene, så skaffer vi arbejdskraften

Kære Dansk Industri – kære Karsten Dybvad

Tak for indbydelsen til at deltage i debatten "Kære Danmark".

DI har allerede i april valgt at sætte dagsordenen for den nu påbegyndte valgkamp – og respekt for det.

Vi deler i HK Hovedstaden fuldt ud erkendelsen af, at jo bedre det går vore virksomheder, jo bedre går det Danmark og danskerne. Vi glæder os også over det gryende opsving, som vil skabe fornyet aktivitet i virksomhederne og forhåbentlig nye arbejdspladser til vore mange arbejdsløse medlemmer.

Vi deler imidlertid ikke jeres bekymring for manglen på arbejdskraft. Det er lige lovligt tidligt at råbe op om, at der mangler hænder og hoveder til det kommende opsving. Må vi her gøre opmærksom på, at der stadig er 130.000 ledige dagpengemodtagere og et stort antal arbejdsduelige på kontanthjælp.

Hvis DI på nuværende tidspunkt er bekymret for, om der er kvalificeret arbejdskraft blandt disse ledige danskere, må man sige, at den erkendelse kommer i 12. time. Vi har haft seks kriseår at uddanne den konkrete arbejdsstyrke i.

Risikoen for at stå og mangle faglært arbejdskraft om nogle få år, kan snildt imødegås, hvis bl.a. DI's medlemmer følger jeres egen kampagne ”Operation Praktikplads” fra marts i år. Der er masser af gode ressourcer der arbejder i skolepraktik og venter på en praktikplads. Dertil kommer, at både vi og kommunernes jobcentre har mange, der gerne vil gå i voksenlære, hvis tilbuddet viser sig.

Mon ikke der er kvalificeret arbejdskraft til rådighed nu? Kære Dansk Industri har I jobbene, så skaffer vi arbejdskraften. Kontakt HK's JobBørs, hvis I har brug for fx bogholdere, it-folk, grafikere eller laboranter. Har I brug for medarbejdere udenfor HK's område står andre af vore kollegaer i fagbevægelsen klar med deres jobformidling.

Udtaler jeres virksomheder specialbehov til fremtidig arbejdskraft, så tag dialogen med os i fagbevægelsen. Vi har i HK Hovedstaden et Virksomheds- og Kompetencecenter, som arbejder for at skaffe kvalificeret arbejdskraft og opkvalificere den eksisterende arbejdskraft. Derudover er de fagligt baserede a-kasser i dialog med jobcentrene om at sikre de ledige jobrettede kurser.

Der er god fornuft i, at virksomhederne bruger fagenes jobbørser til at skaffe fagligt kompetent arbejdskraft. Det er også nødvendigt, at virksomhederne beskriver deres behov til fremtidig arbejdskraft. Der er god økonomi for Danmark i at opkvalificere den lokale arbejdskraft til at imødekomme fremtidens behov.

Kære DI og kære Danmark - HK er med på at sikre energi til opsvinget. Lad os i fællesskab tage ansvar for, at ledige hænder og virksomhedernes efterspørgsel matches til gavn for Danmark – valgkamp eller ej.

Arbejdsmarked

Bloggere