25. juni 2015

Opfordring til DF efter valget

De danske vælgere har stemt. Der skal først og fremmest lyde et tillykke til Dansk Folkeparti, som er blevet det største borgerlige parti samt det næststørste parti i Folketinget. Det forpligtiger.

På mine medlemmers vegne har jeg store forventninger DF’s politiske udmeldinger i valgkampen og partiets formåen til at skabe resultater i tiden, der kommer.

Muligheden for en bred, borgerlig regering er allerede bristet, og nu ser det ud til, at Danmark får en mindretalsregering bestående af V og DF. Måske, hvis altså DF vælger at træde ud af det politiske skyggeland og ind på scenen i det spotlys, vælgerne netop har tildelt dem.

Rød blok var tæt på at vinde valget, men noget tyder på, at de radikales kurs i valgkampen med partout at skulle at repetere partiets grundlæggende DNA med bl.a. lempelse af boligskat skræmte mange vælgere væk, bl.a. den lille boligejer. DF har i dette folketingsvalg været gode til at tale til danskere i alle dele af landet; kortet med indvandrerfrygt og generel velfærdsutryghed blev trukket, og særligt til borgere i udkantsdanmark, hvor husenes værdi er omvendt proportionale med muligheden for job og karriere.

Med et usælgeligt hus på hånden og uden politiske visioner, fra hverken lokalt hold eller fra Folketinget, fastholdes borgeren i et fængsel både i tanke og distance. Der er ikke råd til at flytte familien til et dyrt hus i storbyerne, for hvor skulle de penge lige komme fra?

Tag ansvaret på jer, DF, og gå i regering, så de løfter, som I har givet danskerne, også bliver nogle, I får ført igennem ved egne ministre. At falde for fristelsen og lurepasse på sidelinjen for at liste jeres politik igennem alligevel, er ikke den tillid værdig, som vælgerne har vist jer.

I HK Hovedstaden vil I møde velvilje, hvis f.eks. jeres løfter om en halvering af genoptjeningsperioden for dagpenge bliver gennemført. For vores medlemmer har entydigt fortalt os, at emner som bedre dagpengeregler, at styrke mulighederne for job og uddannelse, arbejde for at alle har et godt arbejdsmiljø og ordentlige arbejdsvilkår er noget, der optager dem meget.

Det vil vi se som en god begyndelse for en forbedring af de stramme dagpengeregler, som den røde regering var fastlåst af de radikale af.

Vi ser også positivt på jeres udmelding om 0,8 procent vækst i det offentlige, som vi håber, I vil gennemføre og dermed sparke Venstres nulvækst-ideer til hjørne. Vækst i det offentlige vil ud over forbedret service og tryghed til borgeren også glæde rigtig mange af HK’s medlemmer i deres bestræbelser for at give kvalitet og effektivitet.

Endelig håber vi, at I forsat vil kæmpe mod social dumping, som I tidligere har meldt ud. Arbejdsgivere, men også underleverandører, skal forpligtes til at leve op til overenskomsterne. I HK Hovedstaden støtter vi aktuelt underbetalte medarbejdere i Ryanair-retssagen mod diccountflyveselskabet, en kamp som er et bevis på, at den danske model skal og bør være den eneste måde at hyre arbejdskraft på i Danmark. Her forventer jeg også, I sætter politisk handling bag jeres ord.

Så Kristian Thulesen Dahl, velkommen til ansvaret.

Arbejdsmarked Politik

Bloggere