11. august 2015

Drop tvangsflytning af statslige arbejdspladser

Dansk Folkeparti har i valgkampen lovet sine vælgere, at partiet vil gøre sit for, at Danmark ikke skævvrides, så egne langt væk fra København lægges øde og ubeboede hen. Partiet ser det som den ideelle løsning at flytte statslige arbejdspladser til provinsen, hvor også regeringspartiet Venstre lader til at bakke op om disse tanker.

En udflytning skal tilsyneladende mirakuløst vende den igangværende udvikling, hvor befolkningen søger mod de større byer for at finde job og leve deres liv. Udflytningen skal ifølge de politiske visioner skabe en opblomstring af egne, der har svært ved at både fastholde og tiltrække sin befolkning.

Tanken om at skabe arbejdspladser i provinsen er rigtig god, men hvorfor er det lige de statslige arbejdspladser, der skal være i spil? HK Stat Hovedstaden fortæller, at ledigheden blandt deres medlemmer er ens over hele landet.

Det er som om, at DF betragter de berørte medarbejdere som brikker i et brætspil, som man bare kan flytte rundt på alt efter, hvordan det passer ind i den øvrige strategi. Sådan er virkeligheden bare ikke. Det er jo ikke bare lige sådan at flytte hele sit sociale netværk til en anden landsdel eller at rykke familien op med rode for at starte forfra et andet sted. Kan DF og Venstre eksempelvis garantere en medfølgende ægtefælle job, hvis familien rykker fra København til f.eks. Varde? Og er det sikkert, at der er en børnehaveplads til familiens yngste osv.?

Jeg synes, at der er alt for mange ubekendte faktorer i spil her, til at man ligefrem kan navngive statslige arbejdspladser, som DF har valgt at gøre. Jeg kan garantere, at der i flere hjem rundt om i landet vrides hænder i forbindelse med den historie, der vist kan kaldes den helt store sommeragurk anno 2015.

Det, der vækster et lokalsamfund, er private arbejdspladser og iværksætteri. For her udnytter man det potentiale for vækst og den iderigdom, der allerede findes på stedet. Små og mellemstore virksomheder bør søge EU-midler i regionernes vækstpuljer, så der kan udvikles inden for eksempelvis klima og den grønne sektor. Her vil der være arbejdspladser – også i provinsen - i mere vind, sol, bølge, jordvarme, biogas og så videre. Green Tech fra Danmark kan skabe efterspørgsel fra hele verden.

Og så er jeg endda slet ikke kommet ind på medicinalindustrien, hvor Danmark allerede er foregangsland, på alle mulighederne inden for oplevelsesøkonomi og turisme - og hvad med fødevarer?

Skulle vi ikke i gang med at genopfinde reelle kvalitetsmejeriprodukter f.eks. oste, sundt kød, frugt og grønt osv.? Udlandet higer efter kvalitetsprodukter, der smager af noget og er ægte.

Lad de nuværende statslige arbejdspladser ligge, hvor de er. Overvej i stedet at lægge fremtidige statslige arbejdspladser i provinsen fra begyndelsen, så man rekrutterer fra lokalområdet og opland uden tvangsflytning af medarbejdere og deres familier. Og lad os så sylte den sommeragurk.

Politik Arbejdsmarked

Bloggere