19. oktober 2015

Arbejdsløse skal ikke selv finansiere nyt dagpengesystem

Det kan simpelthen ikke passe, at det er de arbejdsløse dagpengemodtagere, der skal holde for, når dagpengesystemet skal nytænkes efter de netop offentliggjorte anbefalinger fra Dagpengekommissionen.

Jeg mener, at opdraget har været forkert fra begyndelsen, hvor kommissoriet har været begrænset af, at nytænkningen ikke må koste mere, end det allerede gør.

For det går ud over de arbejdsløse.

Op til otte karensdage om året kan nu blive resultatet for en fuldtidsforsikret arbejdsløs HK’er, der risikerer et tab på 6.616 kroner om året. Samtidig spekuleres der i at sætte satsen ned for dimittender, hvilket for den nyuddannede, men arbejdsløse, HK’er, kan betyde 8.568 færre kroner om året.

Det er mange penge på et anstrengt budget, der allerede er skåret ned til et minimum.

Jeg er klar over, at der er bragt andre modeller på banen omkring karensdagene, men helt ærligt – er det virkelig dagpengemodtagerne, der skal betale gildet selv?

Hvis den arbejdsløse til gengæld finder arbejde – i omkring to uger hvert kvartal – så slipper vedkommende for karensdagene. Ledige, der har nogle småjobs, vil kunne forlænge dagpengeperioden fra to til allerhøjest tre år.

Fleksibelt arbejdsmarked

Der ligger udmærkede tanker bag dette: Et fleksibelt arbejdsmarked er det, den danske model gør muligt – og som både arbejdstagere og arbejdsgivere får noget ud af.

Men virkeligheden er jo den, at det danske arbejdsmarked IKKE er ved at svømme over af jobs, som de arbejdsløse ”bare kan gå ud at tage”. Der mangler masser af jobs, og det ville klæde mindretalsregeringen at indrømme dette og koncentrere sig om jobskabelse i stedet for at være efter de arbejdsløse.

Som jeg ser det, lægger anbefalingerne fra Dagpengekommissionen sig desværre smukt op ad mindretalsregeringens ualmindeligt utiltalende måde at tænke på: Nemlig, at de arbejdsløse vægrer sig mod at tage et job og i virkeligheden slet ikke er interesserede i at yde til fællesskabet. Her tager regeringen fejl.

Langt de fleste arbejdsløse vil gerne have et arbejde, og langt de fleste er grundlæggende flittige og stræbsomme.

Som formand for knap 90.000 medlemmer i HK Hovedstaden, hvoraf nogle slås med arbejdsløshed, vil jeg understrege, at selvom løn kan være rigtig vigtig, er det at have kolleger, noget at stå op til, stolthed over at være med til at udrette noget, være en del af et team, få identitet, glæde over weekend og ferie og meget mere, motiverende i sig selv.

Men før der er skabt reelle jobs, kan de arbejdsløse ikke søge og få beskæftigelse og på den måde skabe sig muligheden for at genoptjene dagpengeretten.

Arbejdsmarked Dagpenge

Bloggere