09. marts 2016

Unge er ved at få øjnene op for erhvervs-uddannelserne

Markant flere unge har gennemført første del af deres erhvervsuddannelse, viser nye tal fra erhvervsskolerne. Gennemførselsprocenten på 85,6 procent er rigtig flot i forhold til eksempelvis 2014, hvor den lå på 63 procent.

Selvom man ikke kan sammenligne direkte, fordi EUD-reformen fra sommeren 2015 har formet grundforløbet anderledes, tegner det ikke desto mindre et rigtigt positivt billede af fremtiden. Man kan håbe, at endnu flere elever får øje på erhvervsuddannelserne som en god og sikker adgangsbillet til et godt og langt arbejdsliv og vælger denne uddannelsesvej.

Vil mangle uddannet arbejdskraft
For der er brug for det. I 2025 er der risiko for, at vi mangler 70.000 faglærte, 25.000 med en kort videregående uddannelse og 40.000 med en mellemlang videregående uddannelse. Det viser tal fra Arbejdsmarkedets Erhvervsråd (AE), der med fremskrivninger af arbejdsmarkedet netop har påvist, at der er stor risiko for mangel på uddannet arbejdskraft i Danmark.

Det er dystre fremtidsudsigter, hvis vi skal opretholde velfærdsstaten, som vi kender den.

Som samfund har vi ikke råd til, at store grupper af unge, som måske i virkeligheden skulle have været på en erhvervsuddannelse, fejler i gymnasiet og dropper ud eller ender med at få sig en middelmådig eksamen, som de ikke kan bruge efterfølgende.

I stedet for at tabe unge på gulvet allerede på ungdomsuddannelserne, er der god tænkning i at vejlede de unge over på erhvervsuddannelserne fra starten.

Og med en erhvervsuddannelse i hånden er der rige muligheder for at bygge mere uddannelse ovenpå med tiden.

Færre skal vælge universitetet
Samtidig vælger alt for mange unge i dag at gå på universitetet efter endt ungdomsuddannelse uden at tænke på, om der nu også er et job at få bagefter. Vi skal ikke uddanne en masse arbejdsløse akademikere. Det skal gøres bedre.

Det er interessant, når ekspertudvalget med Carsten Koch i disse dage lægger op til en radikal nytænkning af uddannelsessystemet og blandt andet foreslår, at unge selv skal betale for deres kandidatuddannelse. Det vil formentlig forhindre flere unge i at læse videre i flere år, men i stedet komme ud på arbejdsmarkedet for at tjene penge.

Logikken bag er indlysende. Der er ikke penge nok i statskassen til, at de unge kan shoppe rundt på uddannelserne efter interesse og lyst. Der må et formål til. Og formålet er job.

Forløb er tilrettelagt
Men hvad så med alle dem, der ikke har lyst til at sidde på skolebænken, kan jeg næsten høre nogen spørge.

Jo, de skal også have uddannelse, for uden et eksamensbevis eller et svendebrev kommer man ikke særlig langt. På erhvervsskolerne er der et væld af korte og lange uddannelser, som man kan få gode og solide jobs med.

Og der er efterhånden ingen dårlige undskyldninger for ikke at tage sig en erhvervsuddannelse.

I de seneste år er der lagt meget omhyggeligt arbejde i at få de unge til at få øjnene op for erhvervsuddannelserne med blandt andet brobygningsforløb for 9. og 10. klasses-eleverne, hvor man stifter bekendtskab med blandt andet erhvervsskolerne.

Og med EUD-reformen er der lagt op til en blidere uddannelsesstart, så eleverne f.eks. får mulighed for at etablere et godt studiemiljø på skolen, hvilket kan være med til at gøre det mere attraktivt at gennemføre uddannelsen.

Med de nye gennemførselstal for grundforløbene er der noget, der tyder på, at det virker.
Uddannelse Studerende Arbejdsmarked Praktisk elev Unge

Bloggere