02. maj 2016

Hellere faglig udlært med job end arbejdsløs bachelor

Unge uddannelsessøgende trænger til at få rusket op i deres uddannelsesvalg. Alt for mange vælger bevidstløst en universitetsuddannelse uden at være sikre på, hvad de vil bagefter. Og mange stopper endda op efter bachelorgraden og vælger ikke at tage de ekstra år på kandidaten.

Risikoen for at ende i arbejdsløshed med en bachelorgrad fra universitetet er kæmpestor, viser en analyse fra akademikernes egen a-kasse baseret på tal fra Beskæftigelsesministeriet. Tallene viser, at hele 75 procent af de nyuddannede bachelorer fra statskundskab fra efteråret 2014 og foråret 2015 var arbejdsløse i mere end et halvt år.

Det er dyrt for samfundet. Ikke alene koster det millioner af kroner i arbejdsløshedsunderstøttelse, men samtidig går statskassen også glip af de skatteindtægter, den arbejdende kunne have bidraget med til statskassen og til vores allesammens velfærd. For ikke at tale om den produktivitetsvækst, virksomhederne går glip af, mens de unge vrider sig på skolebænken.

For den enkelte arbejdsløse er der mindst lige så meget på spil. Som arbejdsløs får han eller hun ikke brugt sin viden og kunnen på arbejdsmarkedet, og jo længere tid der går, desto sværere bliver det at få foden inden for på en arbejdsplads.

Hvis man som studerende alligevel stopper efter de tre år på et studium, hvorfor så ikke vælge en erhvervsuddannelse fra starten?

Faktisk bør uddannelsesvejledere, forældre og lærere være med til at vejlede de unge i den retning allerede i folkeskolen, så de unge ikke spilder værdifulde år på den forkerte uddannelsesbænk med stor fare for at ende i arbejdsløshed.

Og sandheden er, at man er klædt rigtig godt på med en erhvervsuddannelse. Hvis man efter 9. eller 10. klasse vælger en erhvervsuddannelse, er man efter tre år godt på vej ud på arbejdsmarkedet. Og med den nye EUX kan man oven i købet få i både pose og sæk, for den er adgangsbillet til både job og videreuddannelse – eksempelvis på erhvervsakademierne, så den unge kan tage bestik af jobmarkedet tættere på afslutningen af sin uddannelse.

Hvis man til gengæld først skal have en studentereksamen og tre år på et bachelorstudium, er der gået seks år. Det kan være vigtige ungdomsår, der er spildt.

Danmark har og får brug for faglært arbejdskraft. I 2025 kommer vi til at mangle 70.000 faglærte, viser seneste tal fra LO.

Og når man først er ude i arbejdslivet, er der masser af muligheder for at videre- og efteruddanne sig i de retninger, som man har lyst til og mod på. Udviklingen i arbejdslivet slutter ikke med et eksamensbevis, men er en løbende proces.

Ledig Job og uddannelse Uddannelse

Tim Petersson

08 maj 2016 07.45

Hej Hk.

Jeg søger en oversigt over priserne for både A-kasse og fagforening. Er det noget i kan hjælpe med?

Tim Petersson

Bloggere