23. maj 2016

Intet er så, godt at det ikke er skidt for noget

Lavere færgepriser på Bornholmerfærgen. Det lyder umiddelbart rigtig godt. Det lyder af flere turister og andre besøgende, øget omsætning i de bornholmske butikker og vækst i den bornholmske oplevelsesøkonomi og beskæftigelse.

Det er velsagtens også forventningen i Transport- og Byggeministeriet, når Mols-Linien overtager besejlingen af Bornholm fra 2018 og ifølge udbuddet kan give en billetprisreduktion på 51% i forhold til de nuværende priser, hvor Rederiet Færgen besejler ruten til og fra Bornholm. Det er udbudsbetingelserne, at vinderen af udbuddet er den byder, der kan tilbyde den lavest gennemsnitlige pris.

Det vil også glæde mig, hvis det bliver en realitet. Jeg ser gerne øget vækst og øget beskæftigelse på Bornholm. Men er er alligevel lidt bekymret for konsekvenserne af denne beslutning.

Først og fremmest, fordi Rederiet Færgen nu må overveje, om deres hovedkvarter fortsat skal ligge på Bornholm. Deraf følger, at bornholmske arbejdspladser er i fare for at forsvinde. Rederiet Færgen huser i dag en af de største arbejdspladser for bornholmske HK’ere. Med Mols-Liniens udmelding om, at deres administration også fremover vil ligge i det jyske, ligner det endnu en udflytning af arbejdspladser fra øst til vest.

Mols-Linien vil forhåbentlig gøre brug af det personale, der bemander de nuværende færger. Men med de markant reducerede billetpriser kan man forvente, at driftsomkostningerne også skal reduceres markant. Det kender vi i fagbevægelsen desværre en andet ord for – personalebesparelser.

Gode helårsstillinger besat af bl.a. kompetente administrative medarbejdere forsvinder. Op imod 100 medarbejdere med kontormæssig baggrund kommer til at stå uden job. Kan det bornholmske jobmarked i 2018 opsuge dem? Hvad kræver det af efteruddannelse, omskoling m.v.?

HK Hovedstaden er indstillet på allerede nu at gå ind i initiativer, der kan sikre beskæftigelse også efter overtagelsen 1. september 2018 til de medlemmer, vi har tilknyttet færgefarten. Det er ikke for tidligt!

Vi stiller vores Virksomheds- og Kompetencecenter til rådighed for dialog om efteruddannelse og jobmuligheder med Rederiet Færgen, Bornholms Regionskommune, Campus Bornholm og bornholmske virksomheder. Og vi vil opfordre jer til at tage imod invitationen.

Det er vigtigt, at vi sætter ind her med en fælles indsats. Ellers risikerer vi, at ”den lavest gennemsnitlige pris” får voldsomme omkostninger andre steder.

Bragt som debatindlæg i Bornholms Tidende 23. maj 2016

Arbejdsmarked Politik