HK.dk logo

02. juni 2016

Socialdemokratisk s'Uber-selvmål

I tirsdags behandlede Folketinget et beslutningsforslag fremsat af Enhedslisten, Dansk Folkeparti og SF om at oprette en task force til kontrol af platformsøkonomien Ubers erhvervsmæssige personbefordring. Helt konkret skulle task forcen undersøge om den taxakørsel, der bliver udført af Uber og Ubers chauffører, sker i overensstemmelse med gældende love og regler, på blandt andet taxa- og skatteområdet.

Forslaget blev forkastet, og Socialdemokraterne valgte at stemme imod!

At Socialdemokraterne ikke favner muligheden for at få prøvet Ubers lovmæssighed af gennem denne task force, er mig en absolut gåde. Og begrundelsen, ja, det er de hellere vil bruge deres kræfter på at ændre taxaloven med en præcisering af, hvad der er taxakørsel, og hvad der er piratkørsel.

Og der er det bare, jeg spørger: Hvorfor skal der være tale om et enten/eller? Burde det ikke være både/og? Forhandlingen om en præcisering af taxaloven er jo allerede i gang, og nu er muligheden for at få afprøvet lovmæssigheden gået tabt, og dét er et socialdemokratisk selvmål af dimensioner.

I Uber er der i min optik tale om en platformsøkonomi, der slår plat på det danske arbejdsmarked og den model, vi i fællesskab har skabt henover de sidste mere end hundrede år. Uber scorer alle fordelene, og samfundet står tilbage med sorteper i hånden. For vi bliver alle ramt på den lange bane, når platformsøkonomier som Uber slår bunden ud af den danske samfundsmodel.

Derfor er jeg også på alle måder kritisk over for foretagenet, som jeg ser som en resursesluger, der ikke indordner sig under det danske arbejdsmarkeds spilleregler. De udøver social dumping, unfair konkurrence og unddrager sig skat.

Denne task force kunne have banet vejen for, at platformsøkonomien Uber var nødsaget til at gentænke deres forretningsmodel i forhold til de forpligtelser alle andre udbydere på markedet er underlagt. Men den mulighed er lige blevet markant svækket med socialdemokraternes hovedløse tilkendegivelse i denne sag.

Det er ikke det vi har brug for lige nu!

Arbejdsmarked

11 Kommentarer


Tine Haslam Nielsen

07 september 2017 17.34

Jeg synes, at det er superærgerligt, at Uber ikke længere er en del af det danske marked. Selvfølgelig skal sikkerheden osv. være i orden! Men lidt konkurrence på markedet tror jeg kun ville kunne gavne forbrugeren. Der findes jo uber over hele verden, uden at det har udkonkurreret taxaer, så mon ikke også at de burde kunne fungere sideløbende i Danmark?

Tine/ https://aworldofbackpacking.com/

https://aworldofbackpacking.com/" />

Alexander Leo-Hansen

28 januar 2017 19.01

Derudover vil jeg påpege at Uber er lovligt i mange lande i Europa.

Hilsen http://alexanderleohansen.dk/

http://alexanderleohansen.dk/" />

Alexander Leo-Hansen

28 januar 2017 19.01

Selvfølgelig bør vi lade Uber være en del af Danmark. Efter de er kommet til har de eksisterende taxaselsskaber endelig fået lavet en brugervenlig app, det var ikke sket uden Ubers indtog på det danske marked.

Jeg er jævnlig bruger af Uber.

Hilsen Alexander Leo-Hansen


Søren Hartmann Nicolaisen

28 januar 2017 17.53

Flere af indlæggende vidner om en generel uvidenhed om Uber. Lad os først slå fuldkommen fast, at Uberkørsel er ulovlig, ikke alene i Danmark, men i de fleste lande i vores del af verden.
Det er fordi Uber ikke overholder reglerne der er fastsat i taxiloven.

Ingen kan have noget imod konkurrence, hvis den sker på lige og fair betingelser, men når vi oplever Ubers manglende vilje til at betale skat, og efterleve de krav der er til taxier i den danske lov, omkring forsikringer, sikkerhed, uddannelse osv, og alene i kraft af det, kan levere en (sommetider) lidt billigere ydelse, så er det bestemt ikke iorden. Lige så lidt er det i orden, at folkevalgte medlemmer af det danske parlament guddødemig støtter op aktivt om Ubers kriminalitet, og medvirker ved at købe den ulovlige tjenestes service. De burde ikke sidde i det danske folketing! Men i dette spørgsmål er hæleri åbenbart iorden. Når medlemmer af en fagforening som HK, overhovedet kan se, at det at et amerikansk firma dræner markedet for overenskomstansatte arbejdspladser, for at lægge dem over i en ansvarsfri on-demand platformsøkonomi, hvis eneste reelle formål er at fjerne enhver rettighed som danske lønmodtagere har opnået gennem 140 års arbejdskamp, er mig en gåde. Hvad pokker laver i dog som medlemmer af en fagforening, har I da slet ikke forstået hvad dette handler om?

For nu at sætte tommelen ekstra hårdt på, så oplever vi Uber chauffører melde sig ind i det faglige hus, og tilmelde sig a-kassen der som ledige, men de kører Uber-taxi kulsort, full time ved siden af. Ja, så kan enhevr idiot kæmpe på prisen, men er det virkelig den slags banditter I vil støtte? Tænk nu lige en postgang længere end de romantiske forestillinger om frit valg og konkurrence. DEt frie valg er ikke eksisterende, hvis ikke der tages livtag med den megakapitalistiske Silicon-Valley mafia, for hvem det kun gælder om at fjerne lønmodtagerrettigheder, og gøre os alle til "falske" selvstændige. Jeg synes jer der agiterer for pirattaxi bør udmelde sig af HK.


Jesper Kochborg Andersen

19 november 2016 18.21

Syntes da det skal være op til den enkelte at vælge mellem 2 produkter.
Der er en klar prisforskel på alm. taxa og Uber, men det er også 2 helt forskellige produkter som man "køber".
Hos de etablede taxa selskaber er man sikker på orden i forsikringer, førstehjælps kursus, osv osv.
Ønsker man ikke denne sikkerhed, så syntes jeg det står en frit for at vælge Uber løsningen, så længe de også betaler skat af deres indtægt.


Kristoffer Føns

17 november 2016 11.42

Jeg forstår ganske enkelt ikke, at sikkerheden ikke står højere på danskernes liste, når der skal vælges transportmiddel. Forsikringer og lignende aner man jo intet om med uber...

Kristoffer
http://rejsekris.dk

http://rejsekris.dk" />

Per Petersen

31 oktober 2016 10.31

Socialdemokratiet er rykket til højre - sæt ikke din lid til dem. Her har de muligheden for at få prøvet lovmæssigheden og så vælger de at fokusere på præciseringen af taxakørsel og ulovlig kørsel.

Er jeg den eneste, der synes tryghed er et vigtig element i debatten, når man skal ud og køre taxa, så skal der være styr på forsikringer, egnethed og lignende.

Æv :(

Mvh Per Petersen


Nick Afsharian

30 september 2016 12.46

Det er sundt med konkurrence på markedet, da taxakørsel pt. er en ret bekostelig affære.


Nick Afsharian


Nick Afsharian

30 september 2016 12.45

Det er sundt med konkurrence på markedet, da taxakørsel pt. er en ret bekostelig affære.


Nick Afsharian

ekspertvalg.dk/hjemmeside


Halfdan Timm

12 juni 2016 14.07

Det er en sjov holdning, der bliver præsenteret her i indlægget (og blandt mange andre modstandere af Uber).

Præmissen for indlægget er, at hvis vi udelukker Uber fra det danske samfund, så får vi status quo. At det system vi har bygget op kan overleve til evig tid i uændret form.

Realiteten er bare at vi lever i en globaliseret verden. Danmark kan godt stille sig på hælene, men det er alle andre lande heldigvis ligeglade med.

Vi er udsat for konkurrence, og vi er nødt til at følge med. Hvis det betyder fleksible vilkår på arbejdsmarkedet, så bliver det sådan. Det kan de med monopoler lige nu ikke forhindre.

Og det er en rigtigt god ting.

Halfdan


Peter Holst Eriksen

09 juni 2016 20.22

Det danske samfund er i opløsning. Det er uendelig trist at Danmarks største parti igen og igen bærer ved til bålet.


Historik

Bloggere

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Opdatér kommentar

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk