02. juni 2016

Socialdemokratisk s'Uber-selvmål

I tirsdags behandlede Folketinget et beslutningsforslag fremsat af Enhedslisten, Dansk Folkeparti og SF om at oprette en task force til kontrol af platformsøkonomien Ubers erhvervsmæssige personbefordring. Helt konkret skulle task forcen undersøge om den taxakørsel, der bliver udført af Uber og Ubers chauffører, sker i overensstemmelse med gældende love og regler, på blandt andet taxa- og skatteområdet.

Forslaget blev forkastet, og Socialdemokraterne valgte at stemme imod!

At Socialdemokraterne ikke favner muligheden for at få prøvet Ubers lovmæssighed af gennem denne task force, er mig en absolut gåde. Og begrundelsen, ja, det er de hellere vil bruge deres kræfter på at ændre taxaloven med en præcisering af, hvad der er taxakørsel, og hvad der er piratkørsel.

Og der er det bare, jeg spørger: Hvorfor skal der være tale om et enten/eller? Burde det ikke være både/og? Forhandlingen om en præcisering af taxaloven er jo allerede i gang, og nu er muligheden for at få afprøvet lovmæssigheden gået tabt, og dét er et socialdemokratisk selvmål af dimensioner.

I Uber er der i min optik tale om en platformsøkonomi, der slår plat på det danske arbejdsmarked og den model, vi i fællesskab har skabt henover de sidste mere end hundrede år. Uber scorer alle fordelene, og samfundet står tilbage med sorteper i hånden. For vi bliver alle ramt på den lange bane, når platformsøkonomier som Uber slår bunden ud af den danske samfundsmodel.

Derfor er jeg også på alle måder kritisk over for foretagenet, som jeg ser som en resursesluger, der ikke indordner sig under det danske arbejdsmarkeds spilleregler. De udøver social dumping, unfair konkurrence og unddrager sig skat.

Denne task force kunne have banet vejen for, at platformsøkonomien Uber var nødsaget til at gentænke deres forretningsmodel i forhold til de forpligtelser alle andre udbydere på markedet er underlagt. Men den mulighed er lige blevet markant svækket med socialdemokraternes hovedløse tilkendegivelse i denne sag.

Det er ikke det vi har brug for lige nu!

Arbejdsmarked

Bloggere