30. august 2016

Regeringens helhedsplan er et fatamorgana

Så fik vi endelig præsenteret regeringens helhedsplan, som er regeringens vision for vores fælles fremtid de kommende ca. 10 år. Min bekymring er, at det bliver en lang sej ørkenvandring ledsaget af adskillige synsbedrag på vejen frem til 2025.

Særligt på beskæftigelsesområdet må jeg sige, at helheden føles noget amputeret i regeringens vision. Endnu engang valgte regeringen at fokusere på snævre løsninger for at øge arbejdsudbuddet. Denne gang ved igen at forringe vilkårene for dem uden arbejde, og for dem, der har tjent deres arbejdsgiver i et langt arbejdsliv.

Når finansministerens katalog af ubehageligheder bliver udfoldet, vil man se, at overførselsindkomsterne skal stige mindre frem til 2025, at dimittenderne igen skal holde for, nu med en karensperiode på en måned efter endt uddannelse og så minsandten om ikke regeringen ønsker en effektivisering af a-kassedriften, så de a-kassemedarbejdere, der skal hjælpe de ledige i job, skal løbe endnu stærkere.

Og igen træder regeringen på dem, som allerede ligger ned, med sin det-skal-kunne-betale-sig-at-arbejde-retorik. Ordet jobpræmie lyder måske fint, men min frygt er, at den skønmalede oase vil vise sig som et tomt luftkastel, man kan bruge til slå de langtidsledige oven i hovedet med.

Man må efterhånden bare spørge sig selv: Hvorfor er det, at den liberale regerings politik altid opererer ud fra et mantra om, at dem der allerede har, motiveres af at få mere, mens dem der ikke har, motiveres af at få mindre?,

I stedet for at lefle for dem, som allerede har, skulle regeringen fokusere på at skabe job til dem, som ikke har. Jeg er alvorligt bange for, at det også er en luftspejling, når regeringen lover, at 250.000 flere danskere kommer i arbejde. Det er jo et enormt generøst tal regeringen fremlægger her. Lars Løkke Rasmussen kan redegøre for omtrent en femtedel af disse, som skal komme som følge af jobreformen. Resten skal opstå via ’tillid til dansk økonomi’. Det er noget af en tillidserklæring, hvis I spørger mig.

Og hvor mange kameler skal Velfærdsdanmark egentlig sluge? Vi har et uddannelsessystem, som giver alle mulighed for at tage en uddannelse uanset hvilke kår, man kommer fra. Denne mulighed forringes med regeringens foreslåede ændringer af SU-systemet. De studerende skal nu til at vælge, om de vil ud at arbejde ved siden af studierne for at have til dagen og vejen og bøgerne, eller om de vil begynde deres arbejdsliv gældsat. Jovist, der bliver mulighed for at tjene 1.000 kr. mere om måneden ved siden af SU’en, men jeg ser en stor risiko for, at det vil fortrænge helt ordinære fuldtidsjob.

Regeringens skattelettelser er finansieret af lønmodtagerne. Kan man ikke få dem til at arbejde mere, skal de arbejde længere. Forhøjelsen af pensionsalderen rykkes nu frem fra 2030 til 2025, men hvad er det for muligheder, der stilles i sigte for de nedslidte, som har leveret deres til skatten og velfærdssamfundet? Er det endnu et fatamorgana?

Regeringens udspil er stærkt skævvredet i forhold til ressourceallokeringen af vores fælles velfærd. Hvis ikke vi får bragt balance i dette, så frygter jeg, at helhedsplanen blive en lang og udtrættende ørkenvandring.

Politik

Bloggere