17. oktober 2016

En fagforenings kørekort til fremtiden

En gang var en virksomhed en fabrik med ansatte, som var med til at fremstille et bestemt produkt. Dengang var fagbevægelsens arbejde kendetegnet ved klasse- og fordelingskampe.

Selvom der i dag stadig er noget at kæmpe for på den front, så er rammerne alligevel anderledes. I dag har vi i langt højere grad et godt og fornuftigt samarbejde med arbejdsgiverne, hvor vi sammen prøver at skabe de bedste rammer for en god arbejdsplads med fokus på at finde fælles løsninger i stedet for at skabe konflikter.

Tydelige trends fortæller dog allerede i dag, at dette samarbejde vil blive udfordret i sin nuværende form. Kvantespring ud i digitaliseringen og robotteknologi er allerede en kendsgerning. Næste skridt bliver, at virksomhederne slet ikke eksisterer fysisk, men er en virtuel platform, hvor produktet bliver til efter bidrag fra forskellige personer rundt om i verden. Produktet bliver en ydelse eller en løsning på et specifikt problem for den ene (person eller virksomhed), der har bestilt opgaven. Freelanceplatformen Upwork har mere end en million freelancere tilknyttet på verdensplan, og er et godt eksempel på dette. Den forbinder freelancere med personer eller virksomheder, der skal have løst enkeltopgaver, eksempelvis grafiske opgaver eller oversættelsesopgaver.

Tager vi et kig på udviklingen lokalt, er vi senest blevet introduceret for den nye dagligvareplatform Vigo.dk. Platformens proklamerede formål er at forbinde dem, der ikke har tid til at handle dagligvarer, med dem, som har tid og lyst til at hjælpe andre med de daglige indkøb og gerne vil tjene lidt ekstra, når de alligevel handler. På overfladen lader det til at være en god og sympatisk idé at hjælpe andre med at handle – og så tjener du ovenikøbet lidt på det. Win/win. Eller hvad? Hvad kommer det til at betyde for fremtidens arbejdsmarked, når der opstår flere og flere mikrojobs uden en egentlig arbejdsgiver at forhandle løn, ferie og pension med? Og hvad får det af betydning, når antallet af løst ansatte, projektansatte, freelancere og hvad de nu ellers bliver kaldt er støt stigende?

Den debat er HK gået ind i. Faktisk har vi i HK Hovedstaden givet alle vores medarbejdere og politikere et kørekort til fremtiden. Det har vi gjort, fordi vi vil tage aktiv del i udviklingen af fremtidens arbejdsmarked med fokus på, hvordan vi kan udnytte de muligheder, som teknologien, forskningen og innovation giver. Derfor har vi i HK Hovedstaden sat os for at skærpe nysgerrigheden og lysten til at arbejde med den hyperforanderlige fremtid. Vi er klar til at spotte de tendenser, der kommer til at forme fremtidens arbejdsmarked samt identificere signifikante ændringer i samfundet og på arbejdsmarkedet, så vi som fagforening kan skabe den tryghed og udvikling, der hører sig til på et moderne arbejdsmarked. Herunder at sikre skattegrundlaget til samfundet og ordentlige vilkår til fremtidens nye spillere på arbejdsmarkedet.

Dette debatindlæg er også blevet bragt i JP den 17. oktober 2016. Læs indlægget her.

Overenskomst Arbejdsmarked

Steffen Andrea

18 juli 2017 22.17

Hej Christian. Glimrende artikel...og så endda fra Oktober, 2016. Tusind tak for dine inputs.

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK