05. december 2017

Rød blok i et uforståeligt borgmesterfravalg i København

Op til det just overståede kommunalvalg lød der skarp kritik af beskæftigelses- og integrationsindsatsen i Københavns Kommune, især håndteringen af førtidspension og syge borgere. Især Enhedslisten og Alternativet var ude med riven. Men efter borgmesterstolene er fordelt i hovedstaden, kan jeg konstatere, at ingen af de to partier forsøgte at leve op til deres ansvar ved at påtage sig posten som beskæftigelses- og integrationsborgmester i byen. Også Socialdemokratiet og SF glimrede ved deres fravær i ønsket om at blive borgmester for beskæftigelse og integration.

I stedet indtages posten 1. januar af Venstres Cecilia Lonning-Skovgaard, hvis tidligere planer for området er dårligt nyt de arbejdsløse, som fra årsskiftet kommer under hendes forvaltning.

For et halvt år siden var Cecilia Lonning-Skovgaard tydeligvis ude på at score populære point med sit forslag om at sende 500 kontanthjælpsmodtagere ud i de københavnske gader for at samle cigaretskodder og pizzabakker i sommerhalvåret. Intet tyder indtil videre på, at den kommende Venstre-borgmester har skiftet mening om sin politik, der leder tankerne hen på fattiglemmernes tid.

Det er uantageligt og sætter desværre endnu en tyk streg under det fatale fravalg af borgmesterposten, som både Alternativet, Enhedslisten og Socialdemokratiet gjorde, da den københavnske konstituering faldt på plads 27. november. Om SF ville have valgt posten som beskæftigelses- og integrationsborgmester står hen i det uvisse, fordi partiet ikke fik muligheden for dét valg. Venstre havde nemlig taget posten, da det blev SF’s tur til at vælge.

Argumenterne for fravalget fra de røde partier spænder over en bred vifte fra, at stort set intet kan ændres, fordi hovedparten af bestemmelserne om arbejdsløse tages i Folketinget, til at det er lige så vigtigt at sikre miljøet, boligerne og luften. Det sidste kan Enhedslisten formentligt løfte med teknik- og miljøborgmester. Men det er efter min mening slet ikke nok til at fravælge posten som beskæftigelses- og integrationsborgmester.

For det første fordi mennesket altid kommer først. De tusinder af medmennesker som er ramt af den nye beskæftigelseslovgivning må dagligt kæmpe mod et gumpetungt, rigidt kontrolsystem for at finde vej til egen forsørgelse. For det andet fordi de mennesker ikke vil få en bedre behandling under Venstres borgmester, måske snarere tværtimod.

Derfor er jeg fortørnet over, at ingen af de røde partier viste sig modne til at påtage sig ansvaret som Københavns beskæftigelses- og integrationsborgmester i de kommende fire år. Jeg er bekymret, fordi de arbejdsløse og syge i byen måske kommer til at betale prisen for Venstres beskæftigelsespolitik, der bygger på mistillid til borgeren frem for at fokusere på at bygge den ledige eller den syge op igen.

Min bekymring for forvaltningen af beskæftigelsesområdet i København bliver ikke mindre af, at arbejdspladskulturen i jobcentrene udspringer fra borgmesterkontoret. For hvis Cecilia Lonning-Skovgaard får magt, som hun har agt, forudser jeg endnu flere arbejdsløse, som bliver marginaliserede og dermed sat permanent ud på samfundets sidespor.

Men det er muligt at skabe bedre forhold for arbejdsløse og syge ved at påtage sig borgmesterposten. Det er det, fordi mange afgørelser beror på vurderinger. Vurderinger i Københavns Kommune er stramt styret fra den politiske ledelse. Prioriteringer og udvikling af indsatsområder udspringer fra borgmesterens kontor. Og der er afgrundsdyb forskel på en liberal borgmester eller en borgmester med rød kant. I hvert fald hvis jeg skal tage valgløfterne fra partierne for pålydende.

Som formand for 85.000 medlemmer af HK Hovedstaden er jeg oprigtigt ked af, at hverken Enhedslisten eller Alternativet turde vælge det tunge og vigtige beskæftigelsesområde og sætte sig solidt på det i København i de kommende fire år. Det er samtidigt forstemmende, at heller ikke Socialdemokratiet eller SF viste interesse for at føre en mere værdig og menneskelig politik på beskæftigelsesområdet.

Der er al god grund til frustration hos de mange vælgere, som har troet, at en stemme på et af disse partier gav chance for en bedre forvaltning af førtidspension og syge borgere.

Vi stemte på jer, vi troede på jer, og I har svigtet os, lyder det i debatten på de sociale medier.

Jeg deler den frustration.

Indlægget blev bragt på politiken.dk den 30. november 2017.

Bloggere

Åbningstid: Lukket i dag