03. januar 2017

Tak fordi du bruger din indflydelse

600 ønsker til de kommende overenskomstforhandlinger er kommet ind fra jer medlemmer. Derfor står vi stærkt, når vi skal mødes med arbejdsgiverne.

Hvor meget skal en kassedame have i løn? Skal genetillæg for lagerarbejdere reguleres? Hvad stiller vi op med de ekstra lange åbningstider, der er blevet hverdag i hele detailbranchen?

Spørgsmål er der nok af, men hvilke er de vigtigste at finde svar på. Det har vi i HK Handel spurgt vores medlemmer om. Årsagen er, at der snart skal forhandles overenskomst.

Derfor har vi besøgt mere end 275 butikker og lagre, hvor vi har delt postkort ud, som alle medlemmer har kunne udfylde med ønsker til den kommende overenskomst. Det har mere end 600 af jer gjort.

Og tak for det. For det er nemlig medlemsdemokratiet, der gør HK til en ægte fagforening, der arbejder for medlemmerne.

Vi skal nu gennemgå alle 600 ønsker og vælger dem ud, som flest har peget på. Dem tager vi med til forhandlingsbordet. Og netop fordi så mange har brugt deres indflydelse og givet deres mening til kende, så står vi stærk, når vi sidder over for arbejdsgiverne og skal forhandle. Det er nemlig ikke bare os i forhandlingsdelegationen, der har fået en fiks idé. Nej, vi kan for alvor slå fast, at vi taler på jer medlemmers vegne. Det er jeres ønsker og behov, som er opstået ud fra konkrete erfaringer i jeres arbejdsliv. Det er jer, der ved, hvor der er behov for justeringer og det bringer vi selvfølgelig til forhandlingsbordet.

Når forhandlingerne er overstået, skal der stemmes om resultatet. Det er igen medlemmerne af HK Handel, der afgør, om vi har gjort det godt nok ved forhandlingsbordet. Jeg håber, at I alle igen vil gøre brug af jeres indflydelse ved at stemme. HK Handels styrke – og dermed jeres styrke – afhænger nemlig af, hvor meget vi står sammen og hvor mange der aktivt deltager i vores arbejde. Som medlem er du fagforeningen. Jo flere vi er og jo flere, der giver der holdning til kende, des højere stemme taler vi med. Og så er vi lettere at høre.

Overenskomst Medlemsdemokrati

Cliff Præstegaard

HK Handel Østjylland

Jo flere vi er, jo stærkere er vi sammen. Derfor er organisering ude på arbejdspladserne vigtig for mig, så vi kan stå sammen om, at forbedre løn og ansættelsesvilkårene for alle vores medlemmer. Mit hjerte er naturligvis indenfor hele handelsområdet.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed