Et godt svar kom i sidste uge, da Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering præsenterede deres analyse af virksomhedernes problemer med at rekruttere medarbejdere. Undersøgelsen viste, at antallet af såkaldte ’forgæves rekrutteringer’ ikke var steget nævneværdigt siden sidste år. Hvor tallet sidste forår var på 15.500, er det tilsvarende tal i år på 16.800.

Fald i forgæves rekrutteringer i Region Sjælland

Hvis man kigger på de regionale tal, er historien endda helt omvendt: I Region Sjælland var der decideret et fald fra 2.842 forgæves rekrutteringer i 2017 til 2.573 i år. De røde alarmlamper kan med andre ord godt slukkes foreløbigt, selvom der stadig skal arbejdes for at skabe tilsvarende vækst i Region Sjælland, som resten af landet har oplevet.

Med faldet i forgæves rekrutteringer kan det undre, at arbejdsgiverorganisationerne og visse politiske partier stadig arbejder ihærdigt på at gøre det lettere at importere udenlandsk arbejdskraft i stedet for at kigge i egne rækker.

Nøglen er uddannelse og opkvalificering – ikke nedskæringer og import af arbejdskraft

Hvorfor ikke uddanne flere unge i stedet for at barbere ned på erhvervsuddannelserne? Der er fortsat mangel på elev- og lærepladser, som er livsnerven for fremtidens arbejdsmarked og vores evne til at matche efterspørgslen på særligt håndværkere. Hvorfor ikke ansætte nogle af de 100.000 ledige danskere, der gerne vil arbejde? Og hvis de mangler de rette kompetencer, hvorfor så ikke sætte ind med opkvalificering til dem også i stedet for at spare en milliard på området?

Selvfølgelig skal virksomhederne have kvalificerede medarbejdere, men det kræver også, at arbejdsgiverne skal tage medansvar i at skabe dem. Lad os i stedet give danske lønmodtagere de nødvendige kvalifikationer i stedet for at importere os ud af problemet.

(Debatindlæg skrevet i fællesskab med forbundsformand Kim Simonsen)

HK JobBørs matcher jobsøgere med virksomheders behov for nye medarbejdere –
se mere her på HK.DK