2019 er i gang. Vi har taget det første spæde skridt ind i et valgår. Valgkampen er ikke formelt skudt i gang, men alligevel titter plakater med politiske formænd frem ved busstoppestedet, på togperronen, og som bannerreklamer på hjemmesider.
Det har de gjort et stykke tid.

Måske har jeg ikke kigget godt nok efter, men jeg er endnu ikke stødt på en plakat, hvor et parti promoverer sig på at kæmpe for et bedre arbejdsmiljø på vores arbejdspladser.

Tværtimod dunker Venstres Sophie Løhde de offentligt ansatte i hovedet med deres ’uforklarligt høje sygefravær’. Det glæder mig at se, at hun her kort tid efter er kommet med et udspil om at kigge på kvaliteten af ledelsen i det offentlige – det er ikke nyt, at dårlig ledelse og dårligt arbejdsmiljø går hånd i hånd. Men jeg håber også, af Sophie Løhde og resten af regeringen husker 2 ting:

1. Selv en dygtig leder kan ikke skabe godt arbejdsmiljø med for få ansatte til for mange opgaver.
  2. Man bliver dygtigere af kompetenceudvikling – ikke af truslen om en fyring.

I HK og den øvrige fagbevægelse mener vi, at arbejdsmiljøet er en af de vigtigste politiske dagsordener. Og vi skal huske på, at arbejdsmiljø handler om både kroppen og psyken.

Et godt arbejdsmiljø er afgørende for den enkelte, for arbejdspladsen og for samfundet.
Et godt arbejdsmiljø reducerer nemlig sygefravær, øger effektiviteten og får folk til at blive længere på arbejdsmarkedet.

Derfor vil vi i HK og de øvrige fagforeninger i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) sætte arbejdsmiljøet på dagsordenen i 2019. Vi har udnævnt 2019 til Arbejdsmiljørepræsentantåret. Arbejdsmiljørepræsentanterne er frontfigurer i kampen for et bedre arbejdsmiljø, og alene i FH har vi ca. 25.000 arbejdsmiljørepræsentanter på arbejdspladserne. Deres indsats skal ses, høres og prioriteres. Argumenterne har jeg givet: arbejdsmiljø, trivsel, sygefravær, effektivitet osv.

I HK VIL vi have arbejdsmiljø på dagsordenen. Vi VIL råbe politikerne op. Vi VIL have alle ar-bejdsgivere til at forstå, at et godt arbejdsmiljø er afgørende.

Vores fokus i 2019 bliver derfor:

• Flere ressourcer til Arbejdstilsynet
  • Styrkelse af de 5 BrancheFællesskaber for Arbejdsmiljø
  • Rådgivning til mindre virksomheder
  • Klare regler for psykisk arbejdsmiljø

Godt nytår og godt arbejdsmiljø-år.

Få mere at vide om arbejdsmiljø lige her på HK.DK

Vi har brug for regler for psykisk arbejdsmiljø