25. oktober 2013

Haves: Ledige, Ønskes: Job

I dette efterår skal politikerne på Christiansborg bruge en del energi på, hvordan beskæftigelsesindsatsen skal skrues sammen.
Det er på tide.

Med forringelsen af dagpengeperioden og de skærpede genoptjeningskrav, er det dem, der har mistet jobbet under krisen, som må holde for.

I HK har vi heldigvis lavet vores Kvik-start. En ordning, hvor vi allerede i opsigelsesperioden kommer medlemmerne til hjælp. Målet er, at HK’erne simpelthen kan gå fra ét job til et andet – uden afbræk.

Jeg vil da også kraftigt opfordre regeringen og dens ekspertudvalg med tidligere skatteminister Carsten Koch i spidsen om at se nøje på den tidlige og målrettede indsats. Den aktive beskæftigelsesindsats bør sættes i værk i samme øjeblik fyresedlen udleveres.

I HK har vi udgivet ”Stemmer fra jobkøen” 1, 2 og 3. Og nu kommer så bind 4. Det er medlemmernes egne oplevelser af arbejdsløsheden, og mødet med jobcentre, a-kasse og situationen på arbejdsmarkedet i det hele taget, som vi her tager grundigt under behandling.

Det er vigtig læsning. Og obligatorisk pensum for beskæftigelsesminister Mette Frederiksen og for føromtalte Carsten Koch, der sidder med opgaven om at komme med bud på et nyt og bedre beskæftigelsessystem.

Min holdning er: systemet skal formidle kontakt med en ny arbejdsgiver, så perioden uden arbejde bliver så kort som muligt samt ikke mindst, at man får en rimelig økonomisk dækning mens, man er sat i venteposition.

I 4. bind af”Stemmer fra jobkøen” viser det sig, at mindre end ti procent af de ledige har oplevet at få tilbud om samtale hos en arbejdsgiver. Heller ikke selv om ledighedsperioden har været lang. Og heller ikke selv om man har gået linen ud og mistet retten til dagpenge. End ikke akutpakkerne har betydet, at vores langtidsledige fik formidlet kontakt med en arbejdsplads.

Vi kan konstatere, at arbejdsgiverne alt for sjældent benytter beskæftigelsessystemet, når de skal rekruttere ny arbejdskraft. Vi kan konstatere at jobcentrene bruger 3/4 af tiden foran computeren til administrativt arbejde og kontrol, samt at a-kasserne primært yder vejledning, vurderer rådighed samt udbetaler dagpenge. Det gør det ikke nemmere at være ledig og finde et nyt job.

For første gang i mange år er der håb om, at vi får nytænkt beskæftigelsessystemet, så dets primære formål er at bringe ledige i arbejde igen og helst med varig beskæftigelse, og ikke, på kryds og tværs at kontrollere, om de ledige misbruger dagpengeretten.

Håbet er lysegrønt.

Ledige Stemmer fra jobkøen

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed