09. december 2013

Myter om kvinder og pension

Forsikring og Pension burde holde sig for gode eller være for kloge til at offentliggøre en analyse, som falder til gulvet første gang, Folketinget ændrer på pensionsreglerne, skriver HK's formand Kim Simonsen.

Brancheorganisationen Pension og forsikring forsøger i en ny analyse at aflive ”myten” om, at kvinder taber til mændene i pensionskapløbet. Myten har været, at kvinder vil få mindre i pension end mændene, fordi kvinder typisk tjener mindre og går længere tid på barsel og dermed sparer mindre op til pension.

Ifølge analysen bliver kvinder alligevel ikke ramt af lavere pensionsopsparing, fordi staten supplerer deres pension op, så den stort set er på niveau med mændenes pension - fx i form af højere pensionstillæg. HK er enig i, at velfærdssamfundet især for de lavere indkomster kompenserer for den lavere opsparing. Men det er for tidligt at aflive ”myten”. For sådan er reglerne i dag.

Tror Pension og Forsikring selv på, at reglerne i dag også gælder om 20-30 år? Nej vel! Forsikring og Pension burde holde sig for gode eller være for kloge til at offentliggøre en analyse, som falder til gulvet første gang Folketinget ændrer på pensionsreglerne.

For det er jo mildt sagt usikkert, om pensionssystemet og dermed tillægsydelserne om 20-30 år vil være som i dag. De drastiske forringelser af efterlønnen og dagpengesystemet, som vi har oplevet de sidste par år, taler deres tydelige sprog om, at der hurtigt kan ske store forandringer.

Kommer der forringelser på pensionsområdet i fremtiden, kan det være for sent at øge pensionsopsparing. Hvis kvinder af den ene eller anden grund sparer for lidt op, løber de derfor en risiko. De politiske signaler fra fx partiet Venstre viser netop, at der er en risiko. Ligesom ”det skal kunne betale sig at arbejde”, skal det også ”kunne betale sig at spare op”. I den logik kan det fx gøres ved at forringe kompensationen til folk med mindre opsparinger.

Skulle det ske, vil kvindernes lavere pensionsopsparing betyde lavere pension helt i overensstemmelsen med myten. Med mindre der bliver rettet markant op på uligelønnen på arbejdsmarkedet. Sker det ikke, vil de økonomiske uligheder, som kvinder har levet med hele arbejdslivet, fortsætte i pensionisttilværelsen.

Derfor er vi i HK optaget af dække mænds og kvinders huller i pensionsopsparingen i forbindelse med barselsorlov og generelt sikre medlemmerne bedre pensionsordninger.

Ligestilling Pension

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK