15. januar 2014

Mod lysere tider for alle i 2014

Jeg vil gerne se politikerne bekæmpe uligheden i det danske samfund med andet end ord, skriver HK's formand Kim Simonsen.

2014 er godt i gang.

Arbejdstøjet er ikke længere helt nyvasket, og ærmerne er smøget godt op. Men jeg kan stadig høre et ekko af statsministerens nytårstale om, at den økonomiske krise så småt har løsnet sit jerngreb om Danmark og resten af Europa. Flere gange er andre sider af samme sag bekendtgjort i nyhederne: Ledigheden vil falde i det kommende år. Ansatte i byggeriet mærker det allerede nu. Og økonomerne forudsiger, at den bliver ved med at falde. Ikke meget. Men den vil falde.

Når vi nu forhåbentlig er på vej mod bedre tider, og HK længe har været utålmodig for at komme videre, så er det vigtigt, vi ikke glemmer, at der er mennesker i det danske samfund, der har betalt mere end deres andel for, at Danmark kan slippe fri af krisen. De findes alle steder i det danske samfund – også i HK’s medlemsskare.

De har ikke betalt frivilligt. Flaskehalsen pegede på dem: På de arbejdsløse. På de syge. På dem, der sigtede mod efterløn efter et langt liv på arbejdsmarkedet. De er blevet bedt om – eller tvunget til – at afgive rettigheder og muligheder, for at Danmark ved hjælp af reformer kunne bringes nogenlunde helskindet gennem den økonomiske krise. Prisen har desværre været et samfund med større ulighed og flere fattige. Og dermed et mere usikkert samfund.

Jeg taler ikke for, at politikerne ruller dagpengereformen, sygedagpengereformen, efterlønsreformen, fleksjobreformen, førtidspensionsreformen, skattereformen eller andre reformer tilbage. For det gør de ikke. Men jeg vil godt se politikerne ændre retning nu. Se dem justere kompasset, så det passer med deres vælgeres. Jeg vil gerne se politikerne bekæmpe uligheden i det danske samfund med andet end ord.

Som formand for HK er det min opgave at ruste HK’erne mod arbejdsløshed. Og det gør vi med uddannelse. Politikerne skal gøre det nemt for den almindelige, voksne lønmodtager at uddanne og videreuddanne sig. Fri og lige adgang til uddannelse er et skridt på vejen mod mindre ulighed. Det arbejder vi for i HK, nu og i fremtiden.

Vi venter også spændt på en reform af hele beskæftigelsessystemet. Selv når ledighedstallene i år vil falde, er arbejdsløsheden stadig en kæmpe udfordring. Jeg forventer, at reformen skal gøre det nemmere at komme i arbejde og skal sætte den enkelte arbejdsløse i centrum. Slut med udsigtsløse jobsøgningskurser og stressende kontrolforanstaltninger, og ind med reel jobskabelse. Med jobskabelse øger vi ligheden.

Det har været hårde år. Og det er ikke forbi endnu. Men der er lyspunkter derude. Nu gælder det om, at ingen glemme jer, der betalte mere end jeres del, for at vi alle kan komme videre.

Politik

Jannie Malena Andersen

26 marts 2014 09.50

HK repræsenterer en del del funktionærer, alene udfra det, er det mig komplet uforståeligt,
at HK går ud og anbefaler et ja til OK14.

Hvorfor i alverden har I sagt ja, til kroner og ører fremfor procentsatser??

Det er godt nok ikke nogen stor lønstigning over 3 år, arbejdsgiverne må da smile meget og klappe i hænderne.

Det er da stik i mod al histrorik. Kan ikke på nogen måde se at det giver en fordel til medlemmerne.

Indrømmelser på uddannelse?? Tjah, det har medlemmerne vel helt klart regnet med, udfra
de signaler HK. regeringen både tidligere og specielt nuværende har udsendt.

mvh
Malena Andersen

Lonny Irene Nielsen

17 februar 2014 00.20

Fra tidligere statsansat i 38 år.

"Slut med udsigtsløse jobsøgningskurser og stressende kontrolforanstaltninger, og ind med reel jobskabelse. Med jobskabelse øger vi ligheden".

JA, men INGEN taler om den FORDÆKKEDE ALDERSDISKRIMINATION der foregår ved udvælgelsen af ansøger, så HUSK der også må og skal være job til alle, også os "gamle" tidligere mangeårige statsansatte der røg ud først - (Lars Lykkes skjulte cirkulære, så der kunne spares de 100.000 kr ved det flyldte 64 år og de 100.000 kr ved det fyldte 65 år, som han tidligere havde lovet os da vi var det gode "grå Guld" og blev tigget om at blive på arbejdsmarkedet) -.
JA, det gjorde vi så, men hvad skete! VI RØG FØRST UD og står nu allerbagerst i køen til et job og ryger formentlig helt ud af systemet inden vi når pensionsalderen og må gå tiggergang til kontanthjælpen, for alle pensionsmidlerne vi blev opfordret til at spare op har vi været nødsaget til at bruge nu før tid, for hvem fand.. kan betale videre på ordningen når man skal leve af en uddannelses-/arbejdsmarkeds-ydelse på 10.500 kr.

"Det har været hårde år. Og det er ikke forbi endnu. Men der er lyspunkter derude. Nu gælder det om, at ingen glemme jer, der betalte mere end jeres del, for at vi alle kan komme videre".
JA TAK!
Lonny Nielsen

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed