21. februar 2014

En frisk start med en ny regering

Jeg håber, det bliver det sidste ministerhold inden valget. At der nu bliver den fornødne ro og stabilitet på Christiansborg til, at regeringen kan få lov at arbejde og opnå de resultater, der ligger i pipeline, skriver Kim Simonsen.

I starten af februar fik vi en ny regering.

Det kunne ligne en ministerrokade, men det var reelt en ny regering med nyt og ændret parlamentarisk grundlag. Efter megen tumult og en uskøn SF-exit står Danmark nu med en SR-regering og et tre uger gammelt ministerhold.

Jeg håber, det bliver det ministerhold sidste inden valget. At der nu bliver den fornødne ro og stabilitet på Christiansborg til, at regeringen kan få lov at arbejde og opnå de resultater, der ligger i pipeline.

Der skal ikke herske tvivl om, at regeringen har skabt resultater frem til nu. Mange endda. Men den kommende tid vil kræve hårdt arbejde af et mindre hold, og her har HK klare ønsker til regeringen:

• En reform af hele beskæftigelsessystemet venter. HK ønsker, at det ineffektive kontrolregime skal afskaffes, og at beskæftigelsesindsatsen tilrettelægges efter den enkelte ledige. Tidligere skatteminister Carsten Koch og hans ekspertudvalg har afleveret en rapport med anbefalinger. Nu er det op til politikerne at finde ud af, hvilke de vil følge.
  • HK ønsker, at også det offentlige arbejdsmarked skal være et helt almindeligt arbejdsmarked med helt almindelige job på helt almindelige vilkår. Fx er næsten 13 procent af de ansatte på HK’s område i kommunerne ansat i en eller anden form for ”ordning”. Det er mennesker i løntilskud, i seniorjob eller andet. Og det er både godt og fint, at det offentlige løfter en vigtig opgave. Men mens det offentlige ansætter folk i støttede ordninger med den ene hånd, så fyrer både kommuner og stat med den anden. Dét har vel aldrig været meningen, og det håber vi, regeringen vil tage hånd om.
  • Det går i skrivende stund bedre med ledigheden. Ledighedstallene falder, men man skal fortsat udelukkende kigge på højre side af kommaet for at finde de glædelige nyheder. Derfor er det også vigtigt, at regeringen stadig har fokus på vækst og initiativer, der sætter gang i hjulene. Netop nu sidder den såkaldte produktivitetskommission og grubler over, hvorfor Danmark halter bagud i forhold til resten af den vestlige verden, når det handler om vores produktivitet. Snart udkommer den med anbefalinger til, hvordan vi kan komme op på siden af andre vestlige lande. Vi håber, at det arbejde, der følger efter produktivitetskommissionens afsluttende rapport, ikke kun kommer til at handle om at sænke mindstelønnen til tysk niveau og at effektivisere produktiviteten. HK håber, at regeringen vil tænke ud af boksen – vil tænke i ny produktion og ikke kun i mere effektiv produktion.

Jeg håber på, at det hold, som udgør Helle Thorning-regeringen 2.0 er ”valgholdet”. For hvis det er ”valgholdet”, så er der en chance for, at de ønsker at skabe resultater, der rent faktisk får vælgere til at stemme på dem.

Det ser vi frem til i HK.

Politik
Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed