25. marts 2014

Ansvarlig overenskomst for alle parter

I skrivende stund er der endnu ikke bundet en endelig sløjfe om de samlede overenskomster for LO/DA-området og dermed overenskomsterne for de privatansatte HK’ere. Men ud fra de områder, der op til nu er sagt ja til fra parternes side, så ser det slet ikke så skidt ud.

Som man siger i det fagpolitiske sprog: Der er gode takter.

Præcist, hvordan det ender, kan jeg lige nu ikke spå om. Men som det tyder på, vil overenskomsterne lande på et ansvarligt lønniveau for alle parter. Det vil sige, at lønnen på ingen måder løber løbsk i stigninger, men reallønnen bliver fastholdt. Endda med stor sandsynlighed også forbedret.

Samtidig bliver der sat ekstra fokus på uddannelse. Både for de ansatte på arbejdspladserne og for de mennesker, der måtte være så uheldige at blive fyret. Denne brik er vigtig – for uddannelse giver medarbejdere større sikkerhed og bedre mulighed for at flytte sig til nyt arbejde. Og uddannelse kan skubbe til samfundet så vi alle bliver bedre rustet til fremtiden.

For første gang i længere tid kan vi se udviklingen gå i den rigtige retning. Med små skridt, ganske vist, men i den rigtige retning.

Men uanset den spirende danske optimisme og fremgang, hænger der fortsat tunge skyer over Europa. Den økonomiske krise er langt fra drevet over, og små fejltrin kan sende den danske økonomi ud i en krise med fornyet kraft. Ledigheden er stadig for høj i Danmark, og bag hvert nummer i arbejdsløshedskøen gemmer sig et menneske, der gerne vil have et arbejde og forsørge sig selv. De får ikke forbedret fritvalgskonto, bedre løn eller ret til efteruddannelse med en ny overenskomst.

Derfor er det vigtigt, at politikerne husker på, at overenskomsterne kun gælder for arbejdsmarkedet. De gælder altså kun for de mennesker, der er på arbejdsmarkedet. Hvis medlemmerne af HK og de øvrige forbund i LO siger ja til de nye overenskomster, så er der sikret gode forhold og stabilitet i en treårig periode. Og så vil der være mange dagpengemodtagere, sygedagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere, der også ønsker den samme ro og stabilitet, og som også ønsker bedre vilkår.

Jeg håber, at politikerne vil give den ro og de vilkår, der skal til, for at mennesker uden for arbejdsmarkedet kan opbygge det overskud, der skal til, for at komme tilbage i arbejde.

For stabilitet er det Danmark har brug for.

Overenskomst Politik

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed