20. april 2014

En pris til fællesskabet

Fællesskabet er så indgroet en del af os og af Danmark, at samfundet næppe kunne fungere uden, og at vi til daglig helt glemmer at lægge mærke til fællesskabet, skriver HK's formand Kim Simonsen i anledning af den nye pris, Fællesskabsprisen.

Hver eneste dag indgår vi i fællesskaber. I samarbejder. I sammenslutninger.

Fællesskabet er så indgroet en del af os og af Danmark, at samfundet næppe kunne fungere uden, og at vi til daglig helt glemmer at lægge mærke til fællesskabet. Det er der bare.

Men for HK er fællesskabet helt centralt. Det var dér, vi som organisation startede. Og det er dét, vi er her for. For at tilbyde et fællesskab.

Som medlem af HK går du med stor sandsynlighed ind for fællesskabet og betaler ovenikøbet kontingent for at være en del af det. Ikke forstået sådan, at du ser dig selv som en lille del af noget større, at du nødvendigvis vil ofre dig selv for fællesskabet, eller at du ser det som din pligt at yde, for at fællesskabet skal vokse sig større og stærkere.

Det er ikke nødvendigt at svinge med røde faner og gå i takt for at være med.

Det er i hvert fald ikke sådan HK ser på dig og fællesskabet.

For os er det vigtigt, at du får noget igen, når du er med i fællesskabet. Og at du ser, at fællesskabet er nyttigt og vigtigt for både dig og os andre. Skal vi slynge os op til at blive højtidelige, så er vi ikke blege for at mene, at fællesskabet er grundlaget for Danmark. For at landet hænger sammen. Og det er vigtigt, vi lægger mærke til det og anerkender det.

Derfor er HK med til at uddele en nystiftet pris: Fællesskabsprisen.

Sammen med blandt andre beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S), ISS, Falck, 3F, Dansk Metal og Professionshøjskolen Metropol mener vi, at fællesskabet er værd at fejre og værd at bringe frem i spotlight på den røde løber. Hver eneste dag yder tusindvis af danskere, af HK’ere, deres bidrag til, at Danmark fungerer og at hjulene kører – men sjældent er det dem, eller os, der bliver fremhævet.

Det råder vi bod på den 22. maj.

Dér vil vi uddele Fællesskabsprisen. Den skal gå til enkeltpersoner eller grupper, der har gjort en helt særlig indsats for fællesskabet. Og du kan blive nomineret. Eller du kan nominere.

Kender du hende, der tog initiativet til det helt specielle faglige netværk, der løftede hele jeres faglige team til et nyt niveau? Eller ham, der tog ordet og talte for det gode arbejdsmiljø? Eller den person, der bare gjorde noget helt specielt for det, du ser som fællesskabet.

Så nominer vedkommende. Det er ikke svært.

Måske kender du alt til Fællesskabsprisen og har nomineret den eller dem, du synes, har gjort en særlig indsats. Men sidder du lige nu med et navn, som du gerne ser modtage en pris for sin indsats, så kræver det kun, at du går ind på www.faellesskabsprisen.dk inden 5. maj og nominerer vedkommende.

Måske nominerer de dig?

HK-medlemmer

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed