17. juni 2014

Selvfølgelig har vi da løn under ferien…

I dag kæmper vi ikke blot for gode overenskomster med ordentlig løn og kort arbejdstid. Vi kæmper i lige så høj grad for at ordentlige arbejdspladser, der giver ansatte lyst og kræfter til at være der længere og i flere år, skriver HK's formand Kim Simonsen.

I Litauen taber folk på gaden underkæben, når de hører, vi har ret til løn, når vi er syge.

Og seks ugers ferie? Med løn?  ”Are you kidding me?” , siger amerikanerne.

Scenerne er virkelige nok og stammer fra små film som gennem juni er sendt i tv-reklameblokkene, og hvor tilfældige amerikanske og litauiske borgere bliver spurgt, om de kender til de danske forhold på arbejdsmarkedet. Generelt tror de adspurgte, at det er løgn. Og vi har svært ved helt at tage deres måben alvorligt.

For med tiden er vi begyndt at tage vores gode vilkår for givet. For selvfølgelig har vi da løn under ferie. Selvfølgelig er ferien vores – den kan vi tage med, når vi skifter arbejde. Selvfølgelig har vi ret til barselsorlov. Og selvfølgelig får vi løn, når vi er syge. Og pensionsopsparing når vi bliver gamle.

Selvfølgelig.

Men de goder er ikke kommet af sig selv. Vi har skabt dem selv. Lønmodtagere og arbejdsgivere gennem fælles aftaler om reglerne på arbejdsmarkedet – i fælles overenskomst. Fagbevægelsen har på vegne af først arbejdere, så lønmodtagere, så medarbejdere kæmpet for bedre vilkår og ordnede forhold på arbejdsmarkedet. De forhold, vi tager for givet, men som andre lande kigger misundeligt på.

Fagbevægelsen kæmper stadig for gode forhold. Men moderne tider stiller nye krav.

I dag kæmper vi ikke blot for gode overenskomster med ordentlig løn og kort arbejdstid. Vi kæmper i lige så høj grad for at ordentlige arbejdspladser, der giver ansatte lyst og kræfter til at være der længere og i flere år, og vi kæmper for, at du og dine kolleger får ret til uddannelse, så I ubesværet kan følge udviklingen og ikke blive ofre for den.

For i 2014 betyder tryghed f.eks. uddannelse snarere end lang opsigelse. At arbejdspladsen overlever snarere end, at arbejdstiden overholdes.

Men vi kan ikke gøre det uden dig. Hvis du vælger os fra, mister vi styrken og vores krav mister klangbund. Man kan kun indgå overenskomster, hvis man har nogen at indgå overenskomster for. Og politikerne på Christiansborg lytter kun, hvis vi taler på nogens – og gerne manges – vegne.

Vi håber, du vil være med til at skabe de forhold på arbejdsmarkedet, som du synes er vigtige de næste årtier. Derfor spørger vi i tv-reklamerne, om du er OK – altså medlem af en fagforening, der forhandler overenskomst.

Vi har mange grunde til at være stolte af hinanden i Danmark. Én af dem er det arbejdsmarked, vi har opbygget i fællesskab gennem det, vi kalder ”den danske model”.

Den skal vi bevare.

Se filmene fra Litauen og USA her

Organisering HK-medlemmer Overenskomst

Kim Skovgaard

19 juni 2014 12.09

Godt på denne måde at få sat fagforeningens rolle i perspektiv. Vores udfordring er bare at få dette udbredt til de kollegaer, der fravælger HK og andre fagforeninger. Det hjælper så lidt at vi der allerede er medlemmer og kender til betydningen af dette, går og fortæller hinanden det. På mange arbejdspladser gør det på den korte bane jo ingen forskel om man er medlem eller ej. Alle er dækket af ovenenskomsten og nyder godt at det arbejde som TR og AMR udføre. Problemet opstår først på lang sigt når vi kun er få frelste tilbage. Forskellen på at være med eller ikke skal vi på en eller anden måde gøre mere markant og synlig, og altså ikke kun over for os selv. Gode ideer efterlyses.

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK