26. august 2014

Chefen bestemmer arbejdsglæden

Arbejdsglæde burde være en ret. Så enkelt kan det siges.

Triste medarbejdere er skidt for virksomheden, og i særdeleshed for de medarbejdere, der mistrives på deres arbejde. Dårlig trivsel på arbejdspladsen skal bekæmpes, det er alle enige om. Spørgsmålet er blot – hvordan?

HK har spurgt medlemmerne, hvad der betyder noget for, om de har det godt på jobbet, og svarene giver både arbejdsgivere og medarbejdere et fingerpeg om, hvor man skal sætte ind:

De allerfleste svarer, at kollegerne er afgørende for, om det er rart at gå på arbejde.

Og det kan man som medarbejder selv få stor indflydelse på: Man skal behandle andre, som man selv vil behandles. Et godt socialt og fagligt miljø er guld værd - kolleger, som hjælper hinanden, når det brænder på, er en gave.

Lige i hælene på de gode kolleger følger chefen. En leder bestemmer i høj grad, hvor glad man er for sit arbejde. Det kan alle, der har haft en chef, nikke genkendende til:

Chefen kan få dig til at vokse med opgaven, eller få dig til at krympe, så du ikke tør træffe en selvstændig beslutning. Chefen kan planlægge arbejdet, så du aldrig er i tvivl om, hvad der forventes af dig – eller være uklar, så du bliver usikker på, hvad der er din opgave. En chef kan fryse dig ud – eller lukke dig ind i varmen.

Chefen sidder i det hele taget med ganske stor magt, og derfor er det beskæmmende, at en ledelsesekspert i HK-bladet i august påpeger, at danske ledere generelt ikke er klædt godt nok på til deres rolle.

For virksomheden er en dårlig chef helt koldt og kynisk en dårlig forretning, fordi glade medarbejdere gavner bundlinjen.

Men for den enkelte medarbejder kan det være en katastrofe at arbejde under dårlig ledelse: HK’s medlemsundersøgelse viser, at de, der arbejder under en dårlig chef, oftere føler sig stressede og melder sig syge, end dem, der arbejder under god ledelse.

En leder bærer et stort ansvar for, at medarbejderne trives. Og derfor er det også rimeligt, at de, der udpeger lederen, tager ansvar for, at der arbejdes bevidst med lederrollen. At man rekrutterer ledere med alment menneskelige kvaliteter, og at man sørger for uddannelse og efteruddannelse til dem, der udpeges.

Tusindvis af ledere er HK’ere, og vi støtter dem gerne i bestræbelserne på at blive endnu bedre og udvikle de kompetencer, der er nødvendige, for at blive gode leder, der skaber arbejdsglæde og tiltrækker dygtige medarbejdere

En god leder giver medarbejderen ansvar og medindflydelse – for det både kan og vil de tage imod. En god leder skal sætte medarbejderen i centrum, være anerkendende og skabe tillid.

Det skal virksomheder og ledere arbejde målrettet og bevidst med. Og HK støtter gerne undervejs.

For ingen skal blive syge eller være triste på grund af deres arbejde.

Det er ingen tjent med.

Arbejdsmiljø
Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed