10. oktober 2014

Vi vil gerne arbejde

I skrivende stund har 45.000 mennesker mistet retten til dagpenge. Omkring 5000 af dem er HK’ere. Det er sørgelige tal, for bag hvert eneste gemmer sig et menneske, der forsøger at få en hverdag til at hænge sammen – økonomisk, socialt og psykisk. Ikke altid med lige stort held.

Det viser en ny undersøgelse, som HK har foretaget blandt de HK’ere, der har mistet dagpengeretten.

Kun en mindre del af dem, har fundet beskæftigelse – mange skal klare sig for den såkaldte arbejdsmarkedsydelse. Men den er lav, og så bruger folk den sidste livline: Lån.

De låner af venner og bekendte, de låner af banken, de tager kviklån og nogle hæver deres pensionsopsparing længe før tid.

Det kan ikke være meningen.

Meningen er, at Danmark skal have et trygt dagpengesystem, der giver menneskelig og materiel tryghed til dem, der har mistet deres arbejde. Mennesker skal ikke smides ud til fattigdom og varig offentlig forsørgelse, blot fordi de er ledige.

Ledighed kan jo ramme os alle. Virksomheden kan flytte til udlandet, Brugsen kan lukke eller den offentlige arbejdsplads kan flytte. Når det sker skal vi videre i et nyt job. Nogle skal bare lige finde det – det ligger på den anden side af svingdøren. Andre har brug for at lære nyt eller tage mere uddannelse.

I den periode skal ingen tvinges til at gå fra hus og hjem. Eller til at tage dyre forbrugslån for at klare huslejen og at få det daglige madbudget til at hænge sammen. For de, der gør det, risikerer at ende i en situation, hvor end ikke et nyt job vil få dem ud af den gæld, de er havnet i.

Mange spåede, at denne situation ville få ledige i arbejde – at så var de motiverede til at finde et nyt job.

Men sådan er det ikke gået.

Ganske få finder arbejde af at blive presset ud til afgrunden – langt de fleste falder ganske enkelt ud af dagpengesystemet. De leder og leder efter arbejde, men der er intet at få.

Mens du læser dette har de første mistet den midlertidige arbejdsmarkedsydelse – de må nu leve af kontanthjælp. Eller ingenting. Til oktober 2015 vil alle være faldet ud. Til den tid er der ikke længere nogen arbejdsmarkedsydelse at få. Derfor forsøger HK at råbe politikerne op: Der skal findes en løsning, og vi er gerne med til at finde den. Som et minimum skal der holdes økonomisk hånd under de ledige. Derfor bør ordningen med arbejdsmarkedsydelse forlænges, indtil vi får et nyt dagpengesystem.

Og så skal det blive lettere at genoptjene sin dagpengeret, når man er faldet ud. Et halvt år i stedet for ét kunne være en ny grænse.

Noget skal gøres, for Danmark har et dagpengeproblem. Lad os får det løst.

Hver tredje må låne af venner og familie
Sanne kan ikke betale husleje trods lån

A-kasse Dagpenge
Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed