12. december 2014

Glædelig jul - for de fleste

Sikken voldsom trængsel og alarm - meget skal nås, inden vi om mindre end to uger kan lade julefreden sænke sig. Vi kan se frem til velfortjente fridage med familien og koncentrere os om at slappe af.
Sådan er det for langt de fleste danskere. Men blandt HK's medlemmer er der stadigt flere, der får julefreden aflyst. Eller i fare for at få den aflyst.

Efter lukkeloven er afskaffet, bliver åbningstiderne i butikkerne forlænget, så man kan købe ind syv dage om ugen - også den 24. december, hvor de butiksansatte skal på arbejde. I staten har det indtil nu været normalt, at juleaftensdag er en fridag. Sådan er det ikke længere, og vil man holde fri den 24. december, skal man bruge af sin ferie.

Selv Tivoli har i år valgt at holde åbent juleaftensdag. Desværre uden at de ansatte får ekstra betaling. For den 24. december er jo en helt normal arbejdsdag som alle andre dage.

Det er den bare ikke.

Det er selvfølgelig ikke meningen, at Danmark skal lukke ned - hverken juleaften eller på helligdage. Men det kan heller ikke være meningen, at vi ikke kan sætte rotteræset på pause. Lægebesøg kan ikke udsættes. Ambulanceudrykninger kan ikke vente. Og politiet skulle gerne kunne beskytte os - også på helligdage. Men er det virkelig nødvendigt, at vi skal kunne købe ind, gå i Tivoli og ringe til SKAT den 24. december? Uden at de ansatte får ekstra betaling?

Butiksassistenter, statsansatte og servicemedarbejdere har også et liv - mange med børn, der regner med mor og far juleaftensdag. Og da pædagogerne er hjemme hos deres egne børn, er der heller ikke mange andre muligheder. For mens HK's medlemmer bliver bedt om at være stadigt mere fleksible, så er mulighederne for at få passet børnene ikke fulgt med de nye tider.

Det er vigtigt, vi ikke ender med et samfund, hvor alt er åbent 24 timer i døgnet syv dage om ugen. Alle har brug for åndehuller i en travl hverdag. Åndehuller, hvor vi kan være sammen med vores familie eller vores venner uden at tænke på arbejde.

Vi skal holde længe på arbejdsmarkedet. Derfor er det vigtigt, at bevare balancen mellem arbejdsliv og privatliv. Det håber jeg, arbejdsgivere over hele landet tænker over, når julefreden sænker sig.

Glædelig jul.

Ansættelse Ferie Arbejdsmiljø

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed