05. februar 2015

Vi skal genrejse fag-bevægelsen

For syv år siden blev jeg formand for HK’s 280.000 medlemmer. I de syv år har jeg arbejdet for kontorassistenterne, butiksassistenterne, it-medarbejderne, laboranterne og mange andre faglige fællesskaber på HK-området. Det har jeg gjort, fordi jeg tror på, at fællesskab og samarbejde skaber resultater.

Men trods ihærdigt arbejde har den globale krise gjort os utrygge. Vi frygter for vores job, for vores uddannelse og vores fremtid. Og her adskiller vi HK’ere os ikke fra alle andre.

Mange lønmodtagere er utrygge, og det kan jeg godt forstå.

Efterlønnen er forringet. Dagpengeperioden er på to år mod tidligere fire. Udflytning af arbejdspladser og digitalisering gør indhug i antallet af arbejdspladser. Og er vi på arbejdsmarkedet, skal vi arbejde, til vi bliver 70. Vi har fået at vide, at vi skal uddanne os hele livet – alligevel har mange unge ingen mulighed for at finde en praktikplads. Og voksne har ikke råd til at videreuddanne sig, hvis ikke de har en arbejdsgiver, der betaler.

Derfor er der brug for en stærk fagbevægelse.

Og derfor stiller jeg op til LO-formandsposten.

Som LO-formand vil jeg styre fagbevægelsen mod indflydelse på samfundsudviklingen.

Helt almindelige danske lønmodtagere skal kunne føle sig trygge. De skal have mulighed for, og ret til, den udvikling og uddannelse, der skaber en sikker fremtid på arbejdsmarkedet. Og ingen skal gå fra hus og hjem, blot fordi de er så uheldige at miste deres job.

Sikkerhedsnettets masker skal strammes. Og uddannelse skal være en ret livet igennem.

Fagbevægelsen skal tale med én stemme og fokusere på de store områder, hvor vi er enige i stedet for på de små områder, hvor vi er uenige.

På danske arbejdspladser arbejder sygeplejersker sammen med SOSU-assistenter og lægesekretærer. Og i flyene skal kabinepersonale, bagageportører og flymekanikere kunne arbejde sammen. Også selv om de tilhører forskellige hovedorganisationer. Og hvis lønmodtagere på de danske arbejdspladser kan finde ud af at arbejde sammen – mon så ikke også vi kan i fagbevægelsen?

Jeg tror på den danske model.

Jeg har siddet skulder ved skulder ved forhandlingsbordet og skaffet resultater sammen med SiD og KAD, med 3F og med andre organisationer. Sammen opnåede vi f.eks. betalt barselsorlov, ferie og pension. Og jeg har forhandler trepart med såvel Helle Thorning som med Anders Fogh.

Så længe den danske model står stærkt, kan vi sammen stå imod social dumping. Vi kan stå imod lønninger, der er så lave, at man skal have to job for at overleve. Og vi kan sikre, at alle lønmodtagere får de kompetencer, der skal til for at følge med udviklingen ind i fremtiden.

Derfor vil jeg være LO-formand.

Jeg vil have trygheden, tilliden og anstændigheden tilbage. Jeg vil skabe resultater.

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed