08. juni 2015

Sådan ser fremtidens fagbevægelse ud

Jeg starter ikke min fortælling om fagbevægelsen i nutiden eller i fremtiden. Jeg starter i Peder Madsens Gang 4 i det indre København d. 2. juni 1871. Her blev Marie Andersen indlagt på Kong Frederiks Hospital med tyfus sammen med hendes barnebarn William på 11 år. Det ved vi, fordi hendes sygejournal er gemt for eftertiden.

Fattigforstander Skousen fandt dem. For at komme til Maries bolig skulle han først gå tre etager op ad en faldefærdig rådden trappe og til sidst en stige, der førte til kvisten. Her oppe under taget boede Marie Andersen sammen med sine to børnebørn William og Dagmar på 11 og 9 år og med to ældre enker, der begge var logerende. Der lugtede dårligt i det lille kammer, af sved, mados og uvaskede mennesker.

Peder Madsens Gang var ulækker. Der boede 800 mennesker i gaden, som var tre meter bred. Afføring, madaffald og skidt flød i en rendesten på midten. Beborene var daglejere, prostituerede og samfundets laveste.

I den liberale presse, i avisen Fædrelandet, opridser en skribent, hvordan borgerskabet så på de her mennesker: “Ligesom der er dyr, hvis instinkt anviser dem dynd, møddinger, ådsler og anden uhumskhed til opholdssted, således er der jo aldeles ingen tvivl om, at der er mennesker med hvem det samme er tilfældet”.

Det var fra det her udgangspunkt vi startede fagbevægelsen i oktober 1871. Magthaverne var bange for, hvad lønmodtagerne kunne udrettet sammen. Og magthaverne havde ret. Vi kan udrettet meget sammen.

Marie døde af tyfus d. 3. juni 1871. Men vi ved ikke, hvad der skete med William på 11 år. Det er ret sandsynligt, at tyfussen også tog ham. Men takket være lønmodtagernes fællesskab, er det også ret sandsynligt, at han overlevede, og at hans børn og børnebørn klarede sig bedre end ham selv.

I 1929 ville Williams efterkommere kunne flytte ind i en lejlighed på Nørrebro bygget af Arbejdernes Andels Boligforening. I 1949 i et af Danmarks 285 første elementbyggede huse i Herlev. Og i 1965 i et stort typehus i Taastrup. I dag er Williams tipoldebørn temmelig sikkert lønmodtagere som 2,6 mio af os.

Fremtiden

Vi glemmer tit, hvor de gode ting omkring os kommer fra. Fagbevægelsen skal ikke kun fedte med tekniske detaljer på arbejdsmarkedet. Fagbevægelsen skal være en samfundsopbyggende kraft.

Fagbevægelsen skal fortsætte med at lave store planer og arbejde for at sætte retningen i samfundet. Vi har stadig mange mål foran os. Vi bliver stadig stressede og syge af vores arbejde den dag i dag.

Tre kerneområder er afgørende for, at vi kan bekæmpe ulighed og tage ansvar for dem på kanten af arbejdsmarkedet fremadrettet.

Vi skal være bedre til teknikken end embedsmændene. De sidder ved tegnebrættet og udstikker retningen for fremtidens samfund. Og det skal være vores skitser, de ruller ud og tegner videre på.

Vi skal være hurtigere, klogere og mere strategiske end vores konkurrenter. Der er mennesker, der tror de bliver fattigere af skat og solidaritet. Og det er ikke dem, vi er sat på jorden for at hjælpe i fagbevægelsen. Vi er her for medlemmernes skyld, for lønmodtagerne, og intet andet.

Vi skal sætte dagsordenen i pressen og blandt politikerne. Vi skal levere de gode historier til journalisterne, og vi skal fortælle lønmodtagerne, hvad der er ret og rimeligt. Vi skal sige fra, når nogen forsøger at trække os rundt i manegen, og vi skal være på forkant.

Jeg har en pagt med William fra 1871. Jeg har lovet ham, at jeg vil stå skulder ved skulder med hans børn og efterkommere nu og i fremtiden.

Læs hele Williams historie:
SFAH.dk
Politik

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed