26. oktober 2015

Kommentar til formandens beretning: LO skal fremtidssikres

Der er brug for fornyelse og kontakt til medlemmerne i LO. Det er, sammen med en kritik af dagpengeforliget, temaerne i Kim Simonsens kommentar til Harald Børstings beretning.
(DET TALTE ORD GÆLDER)

Tak for ordet og tak til dig Harald for en god beretning. Og tak for din indsats for LO de seneste 8 år.

Du har haft fokus på fællesskabet, og du har haft hjertet med hele vejen. Det vil jeg godt sige dig tak for.

Fællesskaber. Troen på stærke fællesskaber er jo grunden til, at vi er samlet her i dag. Jeg har selv nydt godt af fællesskaber hele mit liv.

Det startede med fodbold i Grenå. Det er måske ikke 100 år siden, men det var dengang, hvor man som barn måtte transportere sig selv, og hvis ikke man kunne det, så kom man ikke til sport. Senere nød jeg godt af fællesskaber omkring badminton, på fritidshjemmet og i HK.

Ja, selv min spejder-patrulje ”Uglen”, blev et vigtigt fællesskab for mig. Jeg ved faktisk ikke hvordan det var gået mig uden de fællesskaber.

Og samtidig har jeg personer i min nærhed, der aldrig blev en del af et fællesskab. Hverken det store eller det lille. Og jeg så resultatet.

Hvis vi ikke får samlet folk op, så har vi tabt. Det handler ikke om rundkreds og rummelighed.

Fællesskaber er det, der bærer samfundet fremad. Det familiære. Det uddannelsesmæssige. Det kollegiale. Men også det store LO-fællesskab. Og hvordan står det så til med vores fællesskab?

Alt for mange, har i løbet af de sidste år forladt vores fælleskab. Eller er aldrig kommet med. Fra 2011 til 2015 er vores medlemstal faldet med næsten et-hundrede-og-tyve-tusinde medlemmer. Det er flere end der bor i hele Aalborg.

Tænk over det, når I går hjem til hotellet i aften.

Og i de kommende år forventer vi, at LO mister yderligere tyve-tusinde medlemmer. Hvert år. Når vi mødes til næste kongres, kan vi altså se tilbage på 8 år, hvor vi mistede 200.000 medlemmer.

Det er ikke fordi de ikke ligner os eller laver noget andet. Det er ikke fordi de ikke gerne vil høre til – mange er med i andre fællesskaber.

Men de kan ikke se sig selv som en del af fællesskabet i vores fagforeninger. I de kommende år vil vi se en grundlæggende forandring af arbejdsmarkedet. Der vil ske forandringer i mange sektorer – i Byggeriet og for Transport.

Men de helt store udfordringer vil ramme Servicesektoren.

Lilja Laxbro er medlem af HK og en dem, der møder de nye krav på arbejdsmarkedet. Lilja er oprindelig uddannet laboratorietekniker. Som laboratorietekniker planlægger man arbejdet i laboratoriet, gennemgår dokumentation for processerne, laver certifikater. Men i dag er hun ansat med ansvar for at implementere et nyt globalt IT-system.

Hun startede sin karriere med en solid uddannelse forankret i ét fag. Men i hendes nye job er der ikke længere en fast jobbeskrivelse. Nu arbejder hun med it, med organisationsforståelse, med service, med kommunikation ud over hendes gamle faglighed.

Det er en situation flere og flere af vores medlemmer kommer til at stå i.

Og i HK kan vi se, at om 10 år vil 2/3 af de job, de privatansatte HK’ere har i dag, enten være flyttet ud af landet, eller blevet automatiseret.

Hvordan klæder vi vores medlemmer på til at få de nye jobs, der opstår?

Hvordan sikrer vi, at de selv opsøger de nye kompetencer, det kræver?

Og hvis man ikke længere kun har ét fag, men fire, fem eller seks - hvilken fagforening skal man så være medlem af?

Hvilke faglige fællesskaber tilbyder vi denne nye gruppe af lønmodtagere?

Jeg har været med til at bruge timer – ja faktisk flere uger og måneder – på at diskutere grænsekonflikter mellem vores forbund. Og det gør vi i en tid, hvor uligheden vokser, den offentlige sektor udsultes og digitalisering æder i titusindvis af job.

Bruger vi i grunden vores tid rigtigt i LO? Har vi fokus på de vigtigste udfordringer?

Til foråret bliver vi sandsynligvis inviteret til 3-partsforhandlinger. Det bliver for mig at se lakmusprøven på, om vi i LO kan stå sammen. Om vi kan se ud over egne snævre interesser. Om vi har modet til at tage ansvar

Trepart anno 2016 må ikke bare blive samme dans til en ny sang. Og det skal være mere end enkeltstående forhandlinger og 1 milliard til efteruddannelse mig her og noget til praktikpladser mig der. Vi ved, at vi fremover skal arbejde længere. Vi ved, at nogle arbejdsopgaver vil flytte ud og andre komme til. Vi ved, at presset på den offentlige sektor er stigende.

Men hvad betyder det for vores arbejdsliv? Hvad betyder det for vores familieliv?

Kig ud i verden. Er der nogen steder et arbejdsmarked, der er indrettet til de 65 og 70-årige?

Vi har besluttet, at vi vil skabe det i Danmark, men vi ved ikke hvordan det ser ud. Og det er spørgsmål, der kun kan løses når arbejdsgivere, fagforeninger og politikere sætter sig ned sammen. Så lad os da gøre det før vi står med problemet.

Når jeg nu er ved udfordringerne for vores fællesskab, så er jeg også nødt til at nævne dagpengene.

Den løsning, politikerne på Christiansborg nåede frem til i torsdags er -  for at sige det på jævnt dansk - noget møg.

Når vi – et næsten enigt LO - erklærede os villige til at acceptere karensdage, så var det jo netop for at undgå, at de nyuddannede dimittender skulle rammes hårdere, end der var lagt op til.

Vi havde givet os - og tilbudt en løsning, som politikerne på Christiansborg – Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Venstre - alle nævnt ingen glemt – valgte at droppe.

Når politikerne til-og-med tager sig den frihed at indføre sociale foranstaltninger i et eller velfungerende forsikringssystem, så springer kæden altså af.

Når du har en bilforsikring, får du det samme ud – uanset hvor mange børn du måtte have.

Og hvad bliver det næste?

At vi skal til at justere dagpengene efter ægtefællens indkomst?

Dagpengesystemet er et forsikringssystem. Dagpengesystemet er IKKE et socialt system. Vi i fagbevægelsen skal være stolte af vores fællesskab og de resultater, vi har opnået. Men kære venner, hvis ikke vi kommer op på dupperne, så vil vi om få år kun have de gode minder. Det er ikke umuligt at vende tilbagegangen.

I HK kan vi begynde at se resultaterne, og den seneste APL-undersøgelse viser, at de unge gerne vil fagforeninger. Men - Vi bliver nødt til at vise, at vi stadig kan skabe resultater. Vi bliver nødt til at møde de nye udfordringer med nye løsninger. Vi bliver nødt til at genskabe et stærkt fællesskab, som de 200.000 tabte kan se sig selv i.

God arbejdslyst.

Tak for ordet.

Love og rettigheder

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed