30. januar 2016

Flygtninge - gevinst eller byrde?

Lige nu oplever vi den største strøm af flygtninge til Danmark nogensinde, og intet tyder på, at strømmen vil stilne af det er et faktum, og det er ikke til forhandling. I HK har vi ingen indflydelse på, hvor mange flygtninge, der kommer ind i landet. Vi kan ikke bestemme, hvor mange, der kan få familiesammenføring og hvor hurtigt. Og vi vil ikke blande os i, hvordan deres ophold skal finansieres.

Vi kan hver især have vores egen personlige holdning, men i bund og grund er det en opgave, der ligger hos politikerne på Christiansborg.

Til gengæld vil vi, som faglig organisation og talerør for 270.000 medlemmer, være med til at bestemme, hvordan og hvornår flygtningene skal sluses ind på det danske arbejdsmarked.

De flygtninge, der kommer her, skal vi byde velkommen, og arbejdsmarkedet er det bedste redskab til integration. Det ved politikerne, og derfor har de indbudt os og arbejdsgiverne til trepartsforhandlinger. Og vi har takket ja.

Mange af jer vil sikkert spørge, hvorfor i alverden vi skal sidde med ved bordet og hjælpe til med at få integreret flygtninge på det danske arbejdsmarked, når mange oplever at der ikke er job til alle danskere. Så hvad med at sidde med ved et bord, hvor vores egne ledige og kontanthjælpsmodtagere får et job? Og hvad med seniorjobbere? Og fleksjobbere? Bliver de skubbet ud, når flygtningene skal ind?

Til det vil jeg sige: Præcis derfor skal vi sidde med ved forhandlingsbordet.

Vi kan kun forsvare arbejdsløse, seniorjobbere, kontanthjælpsmodtagere og fleksjobbere, hvis vi sidder med ved bordet og forhandler med regeringen. Vi skal finde en løsning, hvor ingen bliver sat bag i køen, og derfor er indslusningsløn og løndumping ikke en mulighed.

Vi har allerede i dag en jungle af støttede job. Vi har løntilskud, fleksjob, praktikordninger, seniorjobordninger blot for at nævne nogle. Vi har ikke brug for flere svært gennemskuelige regler, som vi og arbejdsgiverne skal forholde sig til.

Der er meget godt i de ordninger, vi har i dag. Men vi skal samtidig sikre, at mængden af støttede job ikke bliver for stor. Uanset om du er flygtning eller dansker på løntilskud, så skal din støttede ansættelse ende med et rigtigt job på ordentlige vilkår.

Den løsning vi finder, skal kunne rumme alle, der mangler beskæftigelse. Samtidig skal en løsning sikre, at flygtninges sprogkundskaber og kompetencer kommer på niveau med det danske arbejdsmarked hurtigst muligt.

Jeg tror på, at vi kan finde en løsning. I et land med stigende ældrebyrde og faldende fødselstal kan nye borgere, være en gevinst for os alle. Hvis vi gør det her ordentligt, er der plads til, at flygtninge kan integreres og få et godt liv i Danmark sammen med os.
Politik

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK