02. marts 2016

Der skal tre til tango

Da Lars Løkke Rasmussen besøgte Folkemødet på Bornholm sidste år, indeholdt hans tale en overraskende melding:
”Hvis jeg bliver statsminister igen, så indkalder jeg til trepartsforhandlinger så lønmodtagere, arbejdsgivere og politikere sammen kan finde løsningen på de udfordringer, Danmark står over for.”
Forslaget om trepartsforhandlinger blev dengang udlagt som et stunt i valgkampens slutspurt. Men siden blev det indskrevet som del af regeringsgrundlaget, at lønmodtagere og arbejdsgivere vil blive indkaldt til forhandlinger om, hvordan vi i fællesskab løser de svære samfundsproblemer, vi står overfor. Og det er ualmindeligt klogt af regeringen.

Først og fremmest fordi Danmark står over for en række udfordringer, der kun kan løses, hvis alle – politikere, arbejdsgivere og lønmodtagere - arbejder sammen. Én af de udfordringer er de mange flygtninge, der lige nu strømmer op gennem Europa – nogle af dem til Danmark.

I skrivende stund er vi ikke klar over, hvor trepartsforhandlingerne bærer hen eller hvad indholdet bliver. Det eneste vi ved er, at de i første omgang vil handle om netop flygtninge og deres integration på arbejdsmarkedet.

HK hverken kan eller skal bestemme, hvor mange flygtninge Danmark modtager. Det ansvar hører alene hjemme på Christiansborg. Og det er ikke derfor vi har sagt ja til at sidde med ved forhandlingsbordet. Til gengæld vil vi være med til at bestemme, hvordan vi sluser flygtningene ind på det danske arbejdsmarked uden at danske løn- og arbejdsforhold forringes.

Og vigtigst af alt kan vi sørge for, at danske arbejdsløse, seniorer og fleksjobbere ikke skubbes ud af arbejdsmarkedet i samme stund som flygtningene hjælpes ind på det.

Opgaven med at hjælpe de nytilkomne i arbejde bliver ikke nem, og - hvis man skal være ærlig - så finder vi næppe den perfekte løsning i løbet af et par ugers forhandlinger. Da den forrige regering lancerede akutjob-pakken var forhåbningerne høje, men resultaterne viste sig at være små. Tænk hvis regeringen havde kaldt arbejdsgivere og lønmodtagere sammen og fundet en ny løsning? Så var flere arbejdsløse blevet reddet.

Derfor foreslår HK, at trepartsforhandlingerne ikke blot bliver en engangsforestilling, men gøres til en permanent institution. Dermed kan vi løbende rette op på de tiltag, der viser sig utilstrækkelige eller ligefrem forkerte.

Trepartsforhandlingerne er også en mulighed for, at vi direkte kan fortælle politikerne, hvad der gavner jer, HK’s medlemmer, mest muligt. Hvis det stod til regeringen skulle trepartsforhandlingerne primært handle om skattesænkelser, konkurrenceevne og flygtninge. Men når jeg går ind i forhandlingslokalet, bringer jeg jeres bekymringer med mig: Vi skal have forbedret arbejdsmiljøet, så folk ikke slides ned flere år, før de når pensionsalderen. Vi skal have sikret et kompetenceløft, så HK’erne har de rette kompetencer til fremtidens job. Og vi skal sikre, at alle lønmodtagere har ordentlige rettigheder - også hvis de arbejder som freelancere eller løsarbejdere.

Disse emner bliver i bedste fald nedprioriteret og i værste fald ignoreret, hvis HK ikke sidder med ved bordet.

Det er ikke garanteret, at HK får sine mærkesager igennem ved forhandlingerne. Langtfra. Det eneste, der er garanti for, er, at fremskridtene udebliver, hvis HK også gør det.

Politik

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK