29. april 2016

1. maj

(Det talte ord gælder)

God morgen.

Det er altid rart at være her på LO-skolen.

Den fine udsigt. De flotte lokaler. Og de mange gode tillidsfolk og partikammerater der har gået her på gangene. Jeg har svært ved ikke at smile, når jeg går ned af gangene og tænker – så er jeg her igen. J

Forleden fik jeg Regeringens udkast til den næste trepartsrunde. Der tænkte jeg også: Så er vi her igen. Men det var uden smil på læben. Nu skal vi diskutere rådighedsregler for de ledige. Igen, igen. Skruerne skal strammes yderligere.

Vi har lige fået et nyt kontanthjælpsloft. Og udover at 24.000 danskere fremover skal klare sig for mindre, så har vi også gjort kontanthjælpen afhængig af, at man finder 225 arbejdstimer årligt. Hvorfor skal de, der i forvejen har mindst, have mindre?

Det er familier med børn – Bliver vores land rigere af at flere er fattige?

Og de der små jobs, så man kan nå op på 225 timer – hvad er det for nogle jobs? Hvor er er de?

Og så foreslår Regeringen, at vi skal stramme endnu mere op. Jeg vil gerne indrømme – et kort øjeblik tog jeg mig selv i at tænke: Godt det ikke er mig. Godt det ikke er mig, der skal udsættes for den slags. Men helt ærlig – måske er en af årsagerne til, at Regeringen kan blive ved med at stramme – at for mange af os tænker – godt det ikke handler om mig. Men husk på – det handler ikke kun om dem – det handler om OS.  Det handler om det samfund vi vil være.

--

Virksomhederne og virksomhedsejerne har været gode til at gøre deres problemer til vores fælles problem. Jeg er ikke fagforeningsmand af den gamle skole, der hader virksomheder. Tværtimod – gode arbejdspladser og jobs kommer kun, hvis vores virksomheder klarer sig godt. Det er selvklart.

Men hvordan kan det være, at vi har masser af overskud, når det gælder om at hjælpe virksomhederne, men ikke når det gælder arbejdsmarkedets svageste? Vi har sænket selskabsskatten. Vi har fjernet afgifter. Og vi laver støttepakker til landbruget. Til virksomhederne er der penge.

Men når det gælder dem på kanten af arbejdsmarkedet – ja så er der kun råd til pisk og stramninger. Når jeg læser Regeringens udspil til nye regler og krav til kontanthjælpsmodtagerne, kan jeg ikke lade være med at tænke:

-       Tænk, hvis vi var lige så nidkære når det galt om at stille krav til bankerne?

-       Eller lige så opsat på at bekæmpe skattely, som vi er på at kontrollere om alle ledige husker at stemple ind på jobnet?

Hvorfor snakker vi altid om typer som dovne Robert og fattige Carina, men aldrig om rige Fritz?

Rige Danskere gemmer mere end 130 mia. i skattely langt væk fra vores velfærd. DET er en trussel mod vores samfund. Og det er jo nok ikke kontanthjælpsmodtagere og folkepensionister, der har stukket dem af vejen?

--

Sidste år kæmpede vi mod RyanAir. I år er det Uber vi snakker om. Ny virksomhed – samme slyngelstrategi. Deres forretningsmodel går ud på, at springe over hvor gærdet er lavest. Ingen overenskomster. Ingen rettigheder. Og skat – ja det skal I ikke regne med, at de betaler.

Vi siger at vi vandt RyanAir-konflikten. Men helt ærligt – hvad vandt vi?

Ja vi vandt jo, at de lukkede deres danske base og åbnede en ny i Kaunas i Litauen. Tror I, at fagbevægelsen i Litauen er stærk nok til at få tegnet en overenskomst med RyanAir?

Siden vi vandt, har RyanAir forøget deres flyvninger i Danmark. Siden vi vandt, har RyanAir fået flere passagerer fra Danmark. Jeg er bange for, at mange danskere – når det gælder RyanAir, når det gælder Uber – også tænker – godt det ikke handler om mig. Jeg er ret sikker på at der her i dag ikke er nogen, der flyver med RyanAir eller kører med Uber. Men kan jeg som formand for HK – hånden på hjertet – sige at ingen af mine medlemmer kunne finde på det? Og kan vi ikke også selv i et svagt øjeblik, tænke mere på egen pengepung, end på dem, der skal udføre arbejdet?

Kender vi hende, der sætter varer på hylderne i Bilka, når vi ligger og sover? Kender vi ham, der bringer varerne frisk fra butikken og direkte hjem til døren? Kender vi de vilkår de arbejder under?

Og interesserer det os?

Vi ved at gode forhold breder sig. Stiger en kollega i løn er det lettere for den næste at gøre det samme. En glad kollega og sød chef giver god karma. Men dårlige forhold spredes på samme måde. Hvis platuglerne først får fodfæste, så skal I bare se andre virksomheder, der også vil spare på lønnen og forringe vilkårene.

Vores samfund er bygget af fællesskaber. HK blev skabt af butiksansatte, der arbejdede i Istedgade i København. De ville forbedre deres egne vilkår – Men de vidste også, at de kun kunne få gode jobs, hvis andre også havde det godt. De vidste, at vi ikke skal kæmpe mod hinanden, men stå sammen. Det er nu vi tester det sammenhold, vi har bygget op.

Jeg ved da godt hvorfor de borgerlige ønsker at stresse kontanthjælpsmodtagere yderligere. Hvorfor der skæres i ydelserne. Deres ønske er ikke at skabe fuld beskæftigelse. Deres ønske er, at vi presser hinandens lønninger ned. Jeg vil ikke være med til at afvikle den danske model. Men jeg vil heller ikke være med til bare at lukke øjnene og håbe på det bedste.

Vi har sammen skabt et godt land med gode jobs – Kan vi sammen også forme fremtiden?

… Kan vi se ud over egne snævre interesser?

… Har vi modet til at tage ansvar?

--

I disse dage starter trepartsforhandlingerne om uddannelse og opkvalificering. Det er vigtige emner.

Vi ved, at arbejdsmarkedet forandrer sig. Vi ved, at mange jobs bliver erstattet af robotter eller IT.

Men vi ved ikke, hvilke jobs der vil opstå.

Jeg tror på, at vi skal tænke uddannelse anderledes, end vi gør i dag. Idéen om at man kan lære, hvad man skal, fra man er 15 til man bliver 25, og så klare sig resten af arbejdslivet – den holder ikke.

Computere opgraderes hele tiden. Hvis vi skal være klar til fremtiden, så skal vi huske også at opgradere os selv. Det er sådan vi skaber vækst – det er sådan vi skaber jobs.

I mandags kunne jeg så læse i avisen, at nogle forbund er ved at varme op til en armlægning om hvilke faggrupper, det er vigtigst at videreuddanne. Men husk nu på, hvad vores foreninger er bygget på: Vores fundament er idéen om fællesskab. Vi kan mere, når vi gør det sammen.

Alle lønmodtagere, om de er ufaglærte, faglærte eller har en længere uddannelse – så har vi alle brug for efteruddannelse. Vi har en fælles udfordring – Lad os da finde en fælles løsning.

--

I dag kommer mange til at snakke om solidaritet. Men vil vi – når det kommer til stykket – kun være solidariske med os selv? Her på arbejdernes internationale kampdag, vil jeg også gerne sige lidt om EU. Jeg ved godt, det ikke er lige populært alle steder, at være EU-fortaler. Men jeg vil gerne tone rent flag: Vi har brug for fællesskabet i EU. Og ja – der er fejl og udfordringer.

Men vi må ikke glemme, at ligesom de butiksansatte i Istedgade ikke kunne sikre gode forhold ved bare at lave en lille klub i deres egen butik – så kan vi heller ikke sikre gode forhold alene.

Vi kan ikke køre en bom ned og regne med, at så bliver de gode arbejdspladser i Danmark.

Vi bliver nødt til at være en aktiv del af fællesskabet – også det internationale og det europæiske.

Hvis vi vil gøre noget ved virksomheder som RyanAir og Uber – Hvis vi vil bekæmpe skattesnyd –

Hvis vi skal sikre at der også er gode jobs, når vores børn skal ud på arbejdsmarkedet – JA så kan vi ikke gøre det alene. Vi skal gøre det sammen – For sammen er vi stærkere.

Når der i Europa findes arbejdende fattige, må vi ikke tænke – godt det ikke er mig. Når flyselskaber ansætter stewardesser i østlande uden rettigheder – så handler det om os. Og når Regeringen prøver at stramme kravene yderligere for de arbejdsløse – så handler det ikke bare om dem, men om os alle sammen.

Jeg tror ikke på, at vi bliver rigere af, at andre bliver fattigere.

Jeg tror ikke på, at vi kan piske jobsne frem.

Jeg tror ikke på, at vi klarer os bedst alene.

Fællesskab er noget vi vælger hver dag. Skal vi vælge kun at gøre, hvad der er godt for os selv – eller skal vi også tænke på, hvad der er godt for os alle sammen?

Jeg ved, at vi der er her i dag, gør det sidste. For vi tror på fællesskab. Vi tror på sammenhold.

Vi tror på, at vi kan mere, når vi gør det sammen.

God første maj.

Arbejdsmarked Politik

Kim Simonsen - HK fagforening

Kim Simonsen

Forbundsformand

HK

Jeg er optaget af det, der berører HK'ernes arbejdsliv. Mit største fokus er på uddannelse, politik og arbejdsmiljø. Lige nu bruger jeg rigtig megen tid på at sikre nogle bedre erhvervsuddannelser, så flere unge kan få en god uddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed