Af André Rogaczewski, adm. direktør, Netcompany, stifter, Digital Dogme, Brian Mikkelsen, adm. direktør, Dansk Erhverv, og Kim Simonsen, formand for HK Danmark. Bragt i Børsen 16. oktober 2019

I Danmark er vi gode til it. Og vi vil gerne være digitale frontløbere. Men er vi nu også så gode, som vi selv tror? Nej. Tager man temperaturen på Danmark som digitalt samfund, er vi godt med, når man f. eks. ser på internetudbredelse.

Eller på, hvor mange af os, der bruger it i vores arbejde og vores hverdag. Det hører til sjældenhederne, at vi modtager et brev i postkassen i stedet for online, og en stor del af os kan nærmest begynde at svede koldsved blot ved tanken om at skulle undvære vores smartphone i mere end et kort øjeblik. Men ifølge OECD mangler hver anden voksne i Danmark computererfaring eller basale it-færdigheder på arbejdsmarkedet. Samtidig er digitalisering og nye teknologier godt i gang med at vende op og ned på vores arbejdsmarked.

Ifølge en analyse fra McKinsey vil nye teknologier kunne erstatte ca. 40 pct. af det arbejde, der udføres på det danske arbejdsmarked i dag. Kun få job vil helt forsvinde, men alle job vil blive påvirket - og nye vil opstå. Så det gælder om at sørge for, at alle er godt klædt på til at gribe de opgaver og muligheder, udviklingen fører med sig. Og den går stærkt. I folkeskolen kører man netop nu faget teknologiforståelse som del af et forsøg. Men hvorfor ikke også give den arbejdskraft, vi allerede har i dag, et digitalt løft? Det betaler sig. Ifølge World Economic Forum kan Danmark i 2025 opnå en gevinst på knap 90 mia., hvis vi bliver bedre til at udnytte de teknologier, som vi allerede har i dag.

Dansk Erhverv, initiativet Digital Dogme og HK er gået sammen om et fælles forslag: Alle danskere over 18 år skal have gratis adgang til et nyt nationalt, statsejet uddannelsesprogram, der styrker grundlæggende digitale kompetencer og giver en stærkere forståelse for digitalt design, data og programmering. Et digitalt kørekort delt op i moduler, som man kan tage online. Uddannelsesprogrammet handler om at give alle et godt digitalt fundament, så medarbejdere f. eks. bedre kan bringe deres erfaringer og ekspertviden om arbejdsgange i spil, når arbejdspladsen skal have robot-software eller nye it-systemer.

Vi bliver nødt til at droppe illusionen om, at den bedste måde at udtænke nye teknologier på er oppefra og ned i de danske virksomheder. Og at teknologier kun er nye måder at effektivisere på. Skruer man op for digitalisering, kan man åbne helt nye døre til jobskabelse og vækst - men det kræver, at både medarbejderne og ledelsen har de grundlæggende færdigheder til at forstå og spotte potentialerne.

Vil man have succes med ny teknologi, skal den tage afsæt i dagligdagen hos eksperterne og brugerne og så bredes ud derfra.

Og vil man sikre sig fremtidens vækst og job, skal hele arbejdsstyrken have gode digitale kort på hånden.