Bragt i Berlingske 20. februar 2020

Okay, lad os få ryddet et par misforståelser af vejen.

Nej, fagbevægelsen er ikke ude på at spænde ben for platformsøkonomien, sådan som det ellers fremstod i Berlingske på lederplads 17. februar. Tværtimod. Ønsker du at tage opgaver via platforme og springe ud i det som freelancer, vil HK gerne bakke op og give dig en faldskærm. Derfor har vi oprettet et servicebureau for freelancere, som klarer mange af de administrative opgaver ved at være freelancer, rådgiver og hjælper dig, hvis du bliver syg.

For vores indstilling er, at platformsøkonomien skal være hjertelig velkommen til at vokse her i Danmark - så længe det vel at mærke sker under ordnede forhold.

Vi er skam helt enige i, at platformsøkonomien kan give store gevinster. Netop derfor gælder det om at få ordentlige rammer på plads, så gevinsterne kan høstes uden at blive en undskyldning for usle vilkår. En undskyldning, som giver platformsvirksomheder carte blanche til at snige sig udenom deres arbejdsgiveransvar.

Så der er brug for klare regler, som giver bedre sikkerhed for alle, der tager arbejde via de nye platforme. For hvad gør man med pension, ferie, barsel og løn under sygdom, hvis chefen er en app? Nok fremhæves det i lederen, at »køberne får større sikkerhed« på de nye platforme. Men hvad med sikkerheden for sælgeren, der leverer arbejdet? Når fagbevægelsen stiller sådanne spørgsmål, handler det ikke om, at vi vil skabe en stemning, der kvæler lysten til at starte egen virksomhed. Selvfølgelig ikke.

Iværksætteri er, ganske som det påpeges i lederen, helt afgørende for velstand og vækst. Og det er absolut relevant at se på, hvordan vi som samfund skaber bedre rammer, så flere kan gå fra den gode idé til bæredygtig virksomhed. For iværksættere skaber arbejdspladser. Freelancere løser opgaver. Så lad os adskille æbler og pærer. At fremme en iværksætterkultur er ikke det samme som at fremme et parallelt arbejdsmarked, hvor vilkårene for freelancere ikke lever op til de spilleregler, der er på det mere etablerede arbejdsmarked.

Fagbevægelsens indsats for at sikre ordentlige rettigheder til freelancere og atypisk ansatte drejer sig heller ikke om, at vi vil presse alle over i et traditionelt lønmodtagerjob. Arbejdsmarkedet er i forandring. Den buldrende teknologiske udvikling og øgede digitalisering skaber nye måder at arbejde på. Det giver nye muligheder, fordele og større fleksibilitet, og det skal vi som samfund omfavne. Men der skal styr på rettighederne for den enkelte arbejdstager - og på skatten og momsen. For det skal naturligvis ikke være sådan, at en gruppe virksomheder kan slippe for at betale den skat, de skal. Det vil bare resultere i usund og unfair konkurrence. Så platformsøkonomien kalder på regulering. Også i det arbejde byder HK gerne ind.