28. marts 2014

Hvorfor organisering?

I HK Kommunal Østjylland har vi, som hele det øvrige HK, besluttet at vi vil være en organiserende fagforening.

Vi skal helt grundlæggende nytænke det faglige arbejde. Vi skal sammen med medlemmer og potentielle medlemmer gøre en god fagforening endnu bedre. Vores grundlag skal have være et demokratisk og fællesskabsorienteret fundament og udgangspunkt.

Fællesskabsfølelsen skal genskabes, og det gør vi ikke bag tykke mure på fagforeningskontorerne, men ude på medlemmernes arbejdspladser. Vi skal tættere på medlemmerne. Mange små meningsgivende faglige fællesskaber på arbejdspladserne. Vi skal være noget (mere) for flere. Vi skal have en skarpere faglig profil.

En stærk fælles faglig kraft er en nødvendighed i et samfund, hvor sammenholdet mange steder er forsvundet. En nødvendighed i et samfund, hvor både utrygheden og uligheden er stigende. Som fagforening er vi ikke et forsikringsprodukt med forskellige hyldevarer, men en demokratisk forening om vores fag og vores løn og arbejdsforhold.

Uden fagforening var der ingen overenskomst. Uden en stærk fagbevægelse ingen stærk samfundsøkonomi. Derfor er vi stadig mange, der har en stor interesse i, at fagbevægelsen kan fastholde og sikre sin legitimitet. Alternativet er nemlig skræmmende.

I den forbindelse har vi særligt en stor udfordring; Uvidenhed om fagbevægelsen, dens resultater og muligheder.

Vi gør os normalt ikke klart, hvor meget vi skylder den danske model, som har givet os et fleksibelt arbejdsmarked. Det er faktisk kun vores overenskomster, der i mange tilfælde regulerer løn og arbejdstid. Den Danske Model har leveret og leverer til stadighed resultater for både arbejdsgiver, arbejdstager og samfundet som helhed. Resultater der gør den værd at værne om både nu og i fremtiden. Og resultater som betyder, at arbejdsmarkedets parter står fast på, at modellen skal fortsætte sin dynamiske udvikling, ikke afvikles. Men det er ikke nok blot at konstatere, at den danske arbejdsmarkedsmodel er uforlignelig. Vi skal også kunne vise det.

Tættere på medlemmern
Vi skal i trit, takt og ikke mindst mere kontakt med medlemmerne. Det vil give bedre mulighed for at forbedre reelt fagligt arbejde gennem de stærke relationer, der opstår. De gode relationer giver et meningsfyldt fællesskab. Et stærkt fællesskab giver bedre mulighed for indflydelse og sikrer højere sandsynlighed for at finde løsninger og skabe gode resultater.

I HK Kommunal Østjylland definerer vi organisering således: “Organisering er opbygning af fagforeningen på din arbejdsplads. Det handler om at involvere og engagere kollegaerne om arbejdsforhold og andre spørgsmål, som er vigtige for medlemmer og potentielle medlemmer”

Der findes ikke en opskrift for det arbejde, men en række tilgange, værktøjer, eksperimenter som er i gang. Og endnu flere skal i gang. Det kræver dialog og involvering af medlemmer. Det kræver, at vi kommer tættere på medlemmene.

Det kræver, at vi får et nyt syn på medlemmerne, som kollegaer i et fagligt fællesskab. Vi er først og fremmest medlemmer, som kan gøre noget – alene, eller endnu bedre: sammen. Vi er ikke kunder i et firma, men heller eller klienter som skal have klaret sagerne for os.

Der skal arbejdes aktivt med meningsdannere, ambassadører, tillidsrepræsentanter og faglige klubber. Det handler om at finde sager, temaer og indsatsområder, som er bredt og dybt følte, som vi kan gøre noget ved og forbedre – og dermed bygger mod og giver håb.

Forleden talte jeg med et medlem. Hun sagde, at hun ikke ville undvære sin fagforening.  De er ca. 30 ansatte på medlemmets arbejdsplads. Blot to personer har valgt ikke at være medlem af HK Kommunal. Det er noget, de i det daglige forbigår i tavshed. De to, der står alene, kan naturligvis ikke være med til deres faglige møder på arbejdspladsen. På møderne klæder de deres tillidsrepræsentant på. Det sker i dynamisk vekselvirkning. Stort og småt er oppe at vende. De afstemmer deres synspunkter og holdninger - det er tit en proces, der tager tid; men den er nødvendig. De har en levende arbejdsplads. Der sker noget hele tiden. Noget, man skal forholde sig fagligt til. Medlemmet fandt ikke HK Kommunal Østjylland kedelig. Fagforening på den måde er spændende og nytænkende. Der ender ofte med helt nye ideer til, hvordan de kan tilrettelægge deres fælles hverdag på en bedre og mere hensigtsmæssig måde. Hun følte sit faglige medlemskab som en stærk støtte i det daglige arbejde. Hun kunne hverken undvære foreningen eller kollegerne. På den arbejdsplads står de sammen i tykt og tyndt.

Det er sådanne historier og eksempler vi gerne vil have flere af. Det er derfor at vi i HK Kommunal Østjylland taler så varmt om og brænder for den organiserende fagforening.

Sammen gør vi en forskel.

Kommunal Organisering

Hans-Henrik Hansen - HK fagforening

Hans-Henrik Hansen

HK Kommunal Østjylland

Mit fokus er medlemmerne og tillidsrepræsentanterne. At alle bliver organiseret, så vi får et stærkt fagligt HK fællesskab.

Jeg hjælper gerne politikkerne med løsningsforslag og ideer til gavn for medlemmerne.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK