11. december 2014

Ingen fremtid med De Radikale

SR-regeringen blev enige med SF og Enhedslisten om Finansloven for 2015

Finansloven for 2015 er med gode tiltag, som en indsats mod social dumping og en fordobling af fagforeningskontingentet en sikring af den danske model og den danske vækst. Det er også godt, at der er fundet en løsning for de tusindevis af ledige, der er faldet ud af dagpengesystemet.

Men ingen roser uden torne. Forliget om kontantydelsen er en midlertidig håndsrækning, der sikrer, at ingen falder ud til en situation uden forsørgelse. Men hvorfor lægges håndsrækningen i kontanthjælpssystemet? Her risikerer de ledige at miste kontakten til arbejdsmarkedet og beskæftigelsesindsatsen. I HK og den øvrige fagbevægelse skal vi blive ved med at arbejde for et nyt dagpengesystem, som er trygt, fordi det giver en økonomisk tryghed til dem, der har mistet deres arbejde. Og som er effektivt, fordi det forbereder og uddanner danskerne til fremtidens arbejdspladser.

Finansloven blev præsenteret som et udtryk for, at det kan lade sig gøre at føre en anden politik.

Men forhandlingerne har kun drejet sig om forbedringer på blot 3.6 mia. kr. – ud af udgifter på i alt 707 mia. kr. I den store sammenhæng er det derfor begrænset, hvor meget finanslovsaftalen batter - især når vi tager virkeligheden i kommuner og regioner i betragtning. Siden 2010 har kommunerne underforbrugt mellem 5 og 8 mia. kr. og afskediget ca. 15.000 ansatte. I regionerne er investeringer og meraktivitet i betydeligt omfang finansieret gennem produktivitets- og effektivitetsstigninger. Så betydeligt, at arbejdsmiljø og trivsel lider herunder.

Disse forhold kunne ikke løses ved finanslovsforhandlingerne, når regeringen samtidig skal overholde de måltal, som stammer fra kravene i Stabilitets- og Vækstpagten og Finanspagten. Og som i Danmark via Budgetloven sætter rammerne for den offentlige økonomi.

Hvad Centrum-Venstre har bevist med Finansloven er derfor nok et alternativt flertal men ikke for alvor en alternativ politik. Man har vist, at denne regering og dens parlamentariske grundlag kan føre en udgiftspolitik inden for Budgetlovens rammer. Og vist, at man foretrækker denne målsætning frem for en reel løsning af de store samfundsmæssige problemer – bæredygtig vækst, social tryghed, bedre velfærd - som netop ville kræve en sprængning af de selvsamme rammer.

Så hvad kan vi – ikke mindst fagbevægelsen - egentlig lære af dette års Finanslovsforhandlinger? Vi kan lære, at skal der økonomisk gøres op med den stramme Budgetlov, kræver det et politisk opgør med De Radikale. Ellers kan der ikke føres en solidarisk velfærdspolitik til gavn for lønmodtagerne.

Socialdemokraternes ledelse bør efter valget bryde med De Radikale og derefter bygge på et rent centrum-venstre samarbejde med skarpt fokus på holdbare løsninger, der sikrer et stærkt dansk arbejdsmarked med tryghed, jobs, vækst og ordentlige arbejdsvilkår. Et sådant samarbejde har dog kun har en chance, hvis det bygger på en folkelig opbakning og et aktivt engagement fra fagbevægelsen. Der er mange politiske og faglige kræfter i de andre europæiske lande, som også ønsker et opgør med den nyliberale finanspolitik og de mange angreb på almindelige menneskers levevilkår.

Det kan synes som en stor opgave. Dog ikke så stor som at få De Radikale til at føre en solidarisk og social retfærdig politik. Det har vist sig at være umuligt.

Kommunal
Hans-Henrik Hansen - HK fagforening

Hans-Henrik Hansen

HK Kommunal Østjylland

Mit fokus er medlemmerne og tillidsrepræsentanterne. At alle bliver organiseret, så vi får et stærkt fagligt HK fællesskab.

Jeg hjælper gerne politikkerne med løsningsforslag og ideer til gavn for medlemmerne.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed