04. maj 2015

Må vi bede om et anstændigt dagpengesystem

Synspunkt sendt til Aarhus Stiftstidende i anledning af 1. maj:
I dag er det Store Bededag og 1. maj. Og hvad er så mere oplagt end at bede til, at politikerne giver de danske lønmodtagere et anstændigt dagpengesystem.

Danskerne er nogle dovne hunde, der ikke gider arbejde, men hellere vil blive hjemme på sofaen og lade samfundet forsørge dem. Med den indstilling gennemførte de borgerlige partier dagpengereformen, der halverede dagpengeperioden og gjorde optjeningsperioden dobbelt så lang som før. Tanken bag reformen var, at en kort dagpengeperiode ville få danskerne hurtigere op ad sofaen og ud på arbejdsmarkedet.

Desværre var der ikke jobs at få. Til gengæld mistede tusindvis af danskere retten til dagpenge.

I HK Østjylland – og i fagbevægelsen generelt – slog vi korsets tegn og advarede igen og igen politikerne om, at deres reform ikke vil få den virkning, de påstod. Desværre fik vi ret.

Heldigvis er mange politikere på Christiansborg begyndt at erkende et behov for at ændre dagpengesystemet igen. Og det bakker vi helt op om.

For HK’s medlemmer handler det ikke om at få en længere dagpengeperiode eller en højere ydelse. Vi ønsker et system, hvor ledige hurtigt og effektivt kommer tilbage på arbejdsmarkedet. HK’s medlemmer ønsker slet ikke at være på dagpenge. Vi ønsker at arbejde.

Det kræver et system, hvor lønmodtagerne får adgang til efter- og videreuddannelse. Dygtige og effektive medarbejdere er fundamentet for velfungerende offentlige og private virksomheder. Men hvis medarbejderne skal kunne udnytte deres eget potentiale fuldt ud gennem hele livet, skal de have mulighed for efter- og videreuddannelse i et system, hvor udbuddet af uddannelser er gennemskueligt, landsdækkende og tilgængeligt.

Men vi skal ikke kun tænke på de lønmodtagere, der er på arbejdsmarkedet lige nu. Vi skal også sikre, at de unge får en god start på deres arbejdsliv. Og det starter med en uddannelse.

I dag vælger de fleste unge at gå på gymnasiet. I HK Østjylland mener vi, at flere unge skal vælge en af de mange uddannelser, som erhvervsskolerne udbyder.

HK Østjylland er repræsenteret på regionens erhvervsskoler, og vi har gennem de seneste mange år været vidne til, at unge ikke-uddannelsesparate bliver placeret her, selv om de ikke formår at gennemføre andet end en omgang daglig ballade. Det dur ikke.

Derfor bakker HK Østjylland op om karakterkrav på erhvervsskolerne. Dermed ikke være sagt, at der ikke længere skal være plads til alle. Det skal der. Men vi skal sikre, at de unge er uddannelsesparate, inden de begynder på en uddannelse. Når de unge så er kommet ind på en erhvervsuddannelse, så skal vi sikre, at de faktisk kan gennemføre. Det er ikke rimeligt, at unge, der står op hver morgen, fulde af drømme om at blive til noget her i samfundet, må se drømmene briste, fordi de ikke kan få en praktikplads. Arbejdsgiverne – offentlige såvel som private – skal forpligtes til at tage de unge ind og dermed bidrage til deres uddannelse.

Vi møder mange dygtige unge mennesker ude på skolerne. De er vores fremtid. Vi skal sikre dem, og alle andre lønmodtagere, en god uddannelse, der kan bygges videre på hele livet og et dagpengesystem, der giver mulighed for at opretholde en anstændig indtægt, hvis man er så uheldig at blive ledig.

Dagpenge Elevpladser Efteruddannelse

Hans-Henrik Hansen - HK fagforening

Hans-Henrik Hansen

HK Kommunal Østjylland

Mit fokus er medlemmerne og tillidsrepræsentanterne. At alle bliver organiseret, så vi får et stærkt fagligt HK fællesskab.

Jeg hjælper gerne politikkerne med løsningsforslag og ideer til gavn for medlemmerne.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK