17. juni 2015

Et oplagt valg løser ikke alle problemer

Beskæftigelsen steg 0,2% fra tredje til fjerde kvartal 2014. Tallene dækker over en skævhed, idet stigningen kun er sket i den private sektor. I den offentlige sektor faldt beskæftigelsen med 0,1%.

Den offentlige beskæftigelse har været faldende i længere tid. Selv om beskæftigelen i sundhedsvæsenet er steget en lille smule, har det ikke kunnet opveje faldet på andre områder.

Samlet set er beskæftigelsen faldet i kommunerne siden midten af 2010. I fjerde kvartal sidste år blev der 1.100 færre kommunalt ansatte.

Det bliver smalkost med en ny SR-regering og endnu værre, hvis vi får en Venstreledet regering. Uanset farven på den regering vi får efter valget og uanset om der bliver nulvækst eller en vækst på 0,6% i de offentlige udgifter, vil vi fortsat se reduktioner – især i kommunerne.

Hvis vi bevæger os ud i den kommunale verden, dukker en anden mere barsk virkelighed frem, som tallene ikke fortæller noget om:

For det første er opgaverne ikke blevet færre. De er ikke blevet reduceret i takt med, at der er reduceret i medarbejderstaben, tværtimod. Da statsminister Helle Thorning-Schmidt udskrev valget understregede hun, at ”Danmark er i bedre form i dag, end vi var i 2011” og nævnte en række eksempler inden for uddannelse og sundhed. Jeg er helt enig – med tilføjelsen om, at dette jo ikke er sket af sig selv. Det er et resultat af det daglige arbejde i regioner og kommuner. Mange af disse nye tiltag er sket med færre ansatte.

For det andet får denne ubalance mellem opgaver og ressourcer negative konsekvenser. Det har den allerede i dag, men jeg tør godt spå, at problemet ikke forsvinder efter valget. Den alt for høje arbejdsbelastning vil fortsætte. Derfor er det heller ikke sidste gang, at vi hører om udbrændthed, stress og søvnbesvær blandt HK’erne i kommuner og regioner.

Man kan godt blive ved med at hælde en hel liter på en halvliters flaske, men ikke uden det får negative følger i form af flere sygemeldte - som så mangler på arbejdspladsen og koster det offentlige penge, hvilket derefter bliver brugt som argument for yderligere nedskæringer. Det er hverken effektivt eller fornuftigt.

Disse problemstillinger vil fortsætte uanset regeringens farve. Alligevel vil der være forskel. 0, 6 pct. er trods alt bedre end nulvækst. En valgsejr til rød blok vil sende det signal, at vælgerne foretrækker kollektive velfærdsordninger frem for skattelettelser.

Politik Arbejdsmiljø

Hans-Henrik Hansen - HK fagforening

Hans-Henrik Hansen

HK Kommunal Østjylland

Mit fokus er medlemmerne og tillidsrepræsentanterne. At alle bliver organiseret, så vi får et stærkt fagligt HK fællesskab.

Jeg hjælper gerne politikkerne med løsningsforslag og ideer til gavn for medlemmerne.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed