16. december 2015

En snæversynet borgmester har talt

Aarhus Rådhus

Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard vil ramme administrationen, når sparekniven endnu engang skal skære i kommunens opgaver. ”Vi vil have flest mulige besparelser på administrationen, så vi friholder kerneopgaverne”, har han sagt. En udtalelse, der rejser spørgsmålet: Ved borgmesteren overhovedet, hvad han taler om?

Det er som om, at politikere over hele landet – og nu også borgmesteren i Aarhus – tror at administration er noget, der kan undværes. Det er her sparekniven skal ramme hver gang. Men fakta er, at administration er nødvendig, for at få resten af de kommunale opgaver til at fungere. Der kommer næppe en hjemmehjælper ud til borgeren, hvis en administrativ medarbejder ikke sikrer, at hjemmehjælperen får sin løn. Og køen bliver nok også uoverskuelig lang og utilfredsheden ganske stor, hvis borgerne ikke kan få hjælp i borgerservice. Det er faktisk administrativt personale, der står for den opgave. Bare for at nævne et par enkelte eksempler.

I Aarhus Kommune arbejder mange hundrede administrative medarbejdere hver dag med at løse opgaver, der skal sikre en god service til borgerne i kommunen. Skal vi forstå din udmelding sådan, borgmester, at du ikke mener, at de administrative medarbejdere har nogen betydning?

HK Kommunal Østjylland organiserer mange af de administrative medarbejdere. Vi har efterhånden vænnet os til, at politikere går til angreb på vores medlemmer, når der skal spares. Men det får os ikke til at ryste mindre på hovedet, når det sker. En effektiv administration, med kompetente medarbejdere, er nøglen til at få velfærdssamfundet til at fungere.  85 procent af de kommunale HK’ere har direkte borgerkontakt. Og alle har vi vel en interesse i, at løn- og personaleadministration, økonomi, kommunikation, IT og betjening af den politiske- og administrative ledelse, kan finde sted? Politiske beslutninger skal også administreres.

I HK Kommunal Østjylland, bidrager vi gerne til at sikre en effektiv og moderne administration. Hvis sagsgange kan gøres mere simple og effektive, så er det bare med at komme i gang. Men administrative opgaver forsvinder ikke, bare fordi man fyrer det administrative personale. Opgaverne ender på en andens skrivebord. Og hvis der kun er det personale tilbage, der skal passe, pleje eller undervise borgerne, til at udføre administrative opgaver, ja så er borgmesterens definition af kerneopgaver lige pludselig ikke friholdt alligevel. Det betyder derimod mindre velfærd, når lærere, pædagoger, plejepersonale og alle de andre med borgerkontakt, skal bruge arbejdstid på alt muligt andet, end det, de er ansat til. Er det den situation borgmesteren ønsker?

I det samlede budget, udgør administrationen en forsvindende lille del. Blandt andet fordi, der gennem årene er blevet sparet og sparet og sparet. Derfor er det politisk spin at bilde århusianerne ind, at der kan findes mange penge ved besparelser i administrationen. Så løft blikket lidt, borgmester. Dit syn er blevet en smule snævert.

Kommunal Politik

Hans-Henrik Hansen - HK fagforening

Hans-Henrik Hansen

HK Kommunal Østjylland

Mit fokus er medlemmerne og tillidsrepræsentanterne. At alle bliver organiseret, så vi får et stærkt fagligt HK fællesskab.

Jeg hjælper gerne politikkerne med løsningsforslag og ideer til gavn for medlemmerne.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK