31. august 2016

I HK skaber vi jobs til medlemmerne

Indrømmet. Jeg har i efterhånden temmelig lang tid gået rundt med et meget tilfreds smil. Og det bliver ikke nemt at tørre af foreløbig. I HK gør vi nemlig synlige forskelle for vores medlemmer. En af dem er, at vi har været med til at skaffe mange medlemmer en uddannelsesmæssig opkvalificering. Og så har vi, gennem et projekt, hjulpet med at få 12 medlemmer i fast arbejde.

De 12 har selvfølgelig selv bevist deres værd. Men HK har alligevel en del af æren for, at de 12 flyttede ud af ledighedsstatistikken og ind på arbejdsmarkedet.

Som fagforening er det vigtigt, at vi hjælper vores medlemmer med at udvikle sig til fremtidens arbejdsmarked. Det er nemlig en forudsætning for, at vi som HK’ere kan blive ved med at være en attraktiv arbejdskraft.

Derfor har HK Kommunal Østjylland indgået samarbejdsaftaler med flere arbejdsgivere, der skal sikre vores medlemmer uddannelse. Vi møder arbejdsgiverne som en troværdig, handlings- og løsningsorienteret fagforening, der har ønsker og visioner på vegne af vores medlemmer. Og vi oplever en stigende interesse fra arbejdsgiverne, for at gøre HK til en samarbejdspartner.

Et af de projekter, vi har indgået samarbejde om, kalder vi KAMBU (Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere i Børn og Unge). Det er et kompetenceudviklingsprojekt, der er blevet til i samarbejde med magistratsafdelingen for Børn og Unge i Aarhus Kommune.

Dette projekt nærmer sig nu afslutningen på første fase. I første halvår af 2016 er der gennemført fem hold med praksisnære uddannelsesforløb. I alt har 110 decentrale administrative medarbejdere samt to medarbejdere fra fællesfunktioner deltaget i kurserne.

De kompetencegivende moduler har været kombineret med jobrotationsvikarer. 30 ud af 180 ansøgere til disse vikariater blev tilbudt et fire ugers introduktionskursus, inden de startede i vikariatet, så den faste medarbejder kunne komme afsted på uddannelse.

Tilbagemeldingen fra styregruppe og sparringsgruppen er, at vikarerne har meget høj kvalitet.

Og det er her, det tilfredse smil og de 12 medlemmer kommer ind i billedet. De 12 medlemmer var nemlig blandt vikarerne. De har alle en administrativ baggrund og fik mulighed for at blive ansat i rotationsforløbene. Som sagt, er de nu landet i faste jobs.

Et væsentligt og afgørende fundament for vores indsats for den strategiske kompetenceudvikling og medlemmernes udvikling, er kompetencefondene. Den kommunale kompetencefond blev født ved overenskomstforhandlingerne i 2013 og ved overenskomstforhandlingerne i 2015 fik også regionerne en sådan fond.

Formålet er at fremme og understøtte kompetenceudviklingsindsatsen og sikre vores medlemmer i kommuner og region et øget kompetenceniveau til gavn for den enkelte arbejdsgiver og medlemmernes udviklingsmuligheder på arbejdsmarkedet.

I kompetencefondene kan der søges op til kr. 25.000 årligt. Fortrinsvist til kompetencegivende uddannelse.

Med kompetencefondenes muligheder i bagagen, fortsætter vi i HK Kommunal Østjylland med at indgå samarbejdsaftaler med arbejdsgiverne om uddannelse af HK’ere.

For fremtiden – og dermed øgede krav til den enkelte HK’er – kommer hurtigere, end vi måske tror. Og i fællesskab skal vi sørge for at være klar.

Uddannelse

Hans-Henrik Hansen - HK fagforening

Hans-Henrik Hansen

HK Kommunal Østjylland

Mit fokus er medlemmerne og tillidsrepræsentanterne. At alle bliver organiseret, så vi får et stærkt fagligt HK fællesskab.

Jeg hjælper gerne politikkerne med løsningsforslag og ideer til gavn for medlemmerne.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK