05. oktober 2016

Fremtiden kommer

Sammen skal vi blive klogere på, hvad den digitale fremtid bringer. For så kan vi deltage aktivt, når det skal besluttes, hvordan teknologien skal bruges.

Digitalisering var temaet, da 857 HK’ere satte hinanden stævne i Aarhus, mandag og tirsdag i denne uge. Inden længe er det måske ikke kun kollegaer af kød og blod, du skal tilbringe arbejdsdagen sammen med. For robotterne kommer. Det samme gør kunstig intelligens og digitalisering af arbejdsopgaver, som vi i dag er mange ansat for at løse.

For at blive klogere på, hvad det er, vi har i vente, havde HK Kommunal arrangeret fagfestivalen Fag og Fremtid. Her fik de mange fremmødte mulighed for at få viden om, hvordan digitaliseringen rammer netop deres fagområde.

For HK er det vigtigt at sikre viden til medlemmerne, så de er klædt på til den diskussion der, uden tvivl, vil opstå på de enkelte arbejdspladser i nær fremtid. For som HK’ere skal vi deltage. Vi skal være med til at omfavne digitaliseringen og den nye teknologi og finde svaret på, hvordan vi bedst kan bruge det – ikke bare til gavn for os selv, men i lige så høj grad til gavn for borgerne.

Det kan godt være, at den nye teknologi er skræmmende. Det er den nok for de fleste af os. De nye tider rammer hver enkelt af os. Og det er meget naturligt, at vi spørger os selv: hvad skal der ske med mig. Er der plads til mig eller bliver jeg erstattet af en robot?

Nogle bliver erstattet af en robot. Nogle skal ikke længere udføre deres arbejde på den måde, de gør i dag. Der bliver vendt op og ned på det hele. Det vi kender, kender vi pludselig ikke mere.

Men det, at vi måske ikke helt har fantasi til at forestille os, hvordan den nye teknologi vil ændre vores arbejdsdag, er netop grunden til, at vi skal være klædt på. Kende til de nye muligheder. For med viden om, hvor langt teknologien er nået netop nu, kan vi være på forkant med, hvad der kommer. Og dermed kan vi være med til at påvirke og måske ligefrem være med til at udvikle teknologien, så den bliver tilpasset de behov, vi har på HK-arbejdspladserne.

På Fag og Fremtid var nogle af de gode råd fra oplægsholderne, at vi skal tude være nysgerrige – og dyrke nysgerrigheden. Vi skal tænke kritisk og tage udgangspunkt i realiteterne. Vi skal lære at elske fejl, skabe unaturlige relationer og være forandringsinteresserede. Vi skal lære at kode og forstå data og vi skal turde opløse det eksisterende. Og så skal vi aldrig holde op med at stille spørgsmålet: Hvilken rolle ønsker vi, at teknologien skal spille?

Med teknologien følger nye måder at gøre tingene på. Måske følger der også nye jobmuligheder. Dem skal vi være opmærksomme og nysgerrige på og vi skal være indstillet på, at vi ikke kan gå fra skolebænken og ud på arbejdsmarkedet og så lave det samme på den samme måde, indtil vi går på pension. Det har vi vel sagtens aldrig kunnet, men udviklingen har aldrig gået stærkere, end den gør nu. Vi får ikke tid til at omstille os, før teknologien har overhalet os indenom. Det er derfor, det er så vigtigt, at vi alle tilegner os viden og deltager i debatten om, hvordan teknologien kan blive en del af vores arbejde på den bedste måde.

Kun fantasien sætter grænser. Med Fag og Fremtid i denne uge, har vi sammen fået en masse viden. Nu skal vi sammen arbejde videre og gøre os klar til fremtiden. For den er her allerede.

Fag & Fremtid 2016

Hans-Henrik Hansen - HK fagforening

Hans-Henrik Hansen

HK Kommunal Østjylland

Mit fokus er medlemmerne og tillidsrepræsentanterne. At alle bliver organiseret, så vi får et stærkt fagligt HK fællesskab.

Jeg hjælper gerne politikkerne med løsningsforslag og ideer til gavn for medlemmerne.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed