16. januar 2017

HK i god dialog med folketingspolitikere

Der kan være langt fra Østjylland til Christiansborg. Derfor inviterer HK Østjylland politikerne til dialogmøde, så de ved, hvad vi tænker.

Det er ikke sjældent, at kaffen kommer en smule galt i halsen, når jeg hører nyheder om, hvad politikerne på Christiansborg har planer om at vedtage.

I dag drak jeg så morgenkaffen sammen med østjyske folketingspolitikere, så de kunne få viden om, hvad det er, vi tænker her i HK Østjylland.

Heldigvis fik de ikke deres kaffe galt i halsen. Derimod fik de viden om, hvilke konsekvenser fleksjobreformen fra 2013 har haft for HK’erne; hvordan vi oplever de mange tilskudsordninger som eksempelvis virksomhedspraktik og sidst, men ikke mindst, hvilke konsekvenser det får for mange HK’ere, hvis pensionsalderen hæves.

Det er tre emner, der er meget aktuelle. Fleksjobreformen skal evalueres inden længe af politikerne på Christiansborg. Tilskudsordningerne er et rigtig stort problem for mange af vores medlemmer og pensionsalderen er der lige nu partier i Folketinget, der vil ændre på.

Vi kalder møderne med folketingspolitikerne for Dialogmøder og der er ingen tvivl om, at dialogen er god. Der kommer selvfølgelig ikke noget konkret ud af sådan et møde, men det er vigtigt for os at have mulighed for at fortælle politikerne, hvilke konsekvenser deres beslutninger har. Når politikerne laver love, så har de jo nogle intentioner med deres lovgivning. Men det er dig, der ved, hvordan loven griber ind i dit liv. Og som din fagforening samler vi din og alle de andre medlemmers erfaringer sammen og fortæller politikerne om dem.

Alle folketingspolitikere valgt i Østjylland bliver inviteret til møderne. Vi holder dem to gange om året og der er stor interesse for at deltage. I dag måtte Venstre og Alternativet desværre melde afbud, men Dansk Folkeparti, SF og Socialdemokratiet mødte op.

Lige som vi kan fortælle politikerne, hvad vi mener, så giver Dialogmøderne også dem en mulighed for at stille spørgsmål til os. Måske er der noget på vej på Christiansborg, som de lige skal høre, hvad vi mener om. Måske har de bare brug for konkret viden om et emne, vi er eksperter i.

I dag drøftede vi tre aktuelle emner. Men der er jo mange flere at tage fat på. Derfor inviterer vi dem igen til september og vi vil selvfølgelige gerne høre fra dig, hvis der er emner, vi bør bringe op til den tid.

Pension Politik Fleksjob

Hans-Henrik Hansen - HK fagforening

Hans-Henrik Hansen

HK Kommunal Østjylland

Mit fokus er medlemmerne og tillidsrepræsentanterne. At alle bliver organiseret, så vi får et stærkt fagligt HK fællesskab.

Jeg hjælper gerne politikkerne med løsningsforslag og ideer til gavn for medlemmerne.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed