Overenskomst. Det er et ord, der betyder aftale. En aftale mellem dig og din arbejdsgiver om dine løn- og ansættelsesvilkår. Et uvurderligt værktøj for både dig og din arbejdsgiver og lige nu, er de offentlige arbejdspladser i gang med at forhandle den overenskomst, der skal gælde de kommende år.

Desværre er vi allerede bagud. Overenskomsten har en udløbsdato, og falder en ny aftale ikke på plads inden, kan du risikere, at blive omfattet af en eventuel konflikt. I så fald får du ingen løn af din arbejdsgiver.

Som medlem af HK er du også medlem af et stærk fællesskab, der hjælper hinanden, når konflikten truer. Derfor skal du som medlem ikke bekymre dig om, hvor du skal få en indtægt fra – den kommer fra HK.

Vi udbetaler naturligvis kun penge til dig som medlem. Har du en kollega, der ikke er medlem af HK, så skynd dig at opfordre vedkommende til at melde sig ind. Er man medlem af HK inden den 28. februar, så får man glæde af udbetalinger fra HK.

Vi håber naturligvis ikke, at vi ender i en konflikt. Men lige nu tyder meget på, at det kan ske. De foreløbige forhandlinger har ikke vist grund til megen optimisme for at nå et resultat, som vi i HK er tilfredse med. Der er mange knaster, der skal høvles af og fronterne er trukket skarpt op. Særligt i forhold til løn og seniorordninger.

Vi skal blive ved med at arbejde på at finde kompromiserne, men lige nu må vi erkende, at der er stor forskel på de krav, som KL stiller, og de krav, der stilles af Forhandlingsfællesskabet. Som lønmodtagere kræver vi reallønsforbedringer, mens KL kræver løntilbageholdenhed.

I HK Kommunal og HK Stat arbejder vi benhårdt på at sikre alle medlemmer de bedst mulige løn- og arbejdsvilkår. Vi ved, hvor hårdt du og alle de andre medlemmer knokler hver eneste dag, for at få de offentlige tilbud og arbejdspladser til at hænge sammen. Det skal alle ansatte naturligvis anerkendes for, og det skal kunne ses i overenskomsten.

Jeg håber ikke, vi ender i konflikt, men skulle det ske, glæder det mig at HK er et stærkt fællesskab, hvor vi hjælper hinanden – uanset om vi har medvind eller modvind. Og det glæder mig, at du har valgt at være en del af fællesskabet.

Bliv medlem af HK