Mand med skilt, hvor der står 'Lønseddel 0,00 kr.'

For mig er godt købmandskab lig med god kundeservice, gode og reelle tilbud, en indbydende butik og arbejdet med at skabe en god forretning med glade kunder og medarbejdere – og selvfølgelig med en god indtjening og overskud.

Desværre ser det ud til, at mange supermarkedskæder kun forbinder godt købmandskab med overskud, og hvad er bedre til at spare på udgifterne end at spare på lønkronerne? Det er her, virksomhedspraktik kommer ind i billedet.

I HK Handel har vi lavet en undersøgelse, der viser, at selvom detailhandlen står for ca. 10 % af beskæftigelsen i Danmark, bliver hver 3. virksomhedspraktik på det private arbejdsmarked oprettet inden for detailhandlen.

Tanken bag virksomhedspraktik kan være god nok. Den skal bringe ledige, som har svært ved at få job, tættere på job eller uddannelse. Reglerne siger, at der skal aftales et klart mål med praktikken, og den skal så vidt muligt ende ud i lønnet beskæftigelse. Så vidt muligt… den lader vi lige stå lidt.

Når vi kigger på tallene, må vi konstatere, at det tilsyneladende ikke var muligt i de fleste tilfælde – også selvom flere ledige har været ansat og løst deres opgaver i månedsvis. Det er mindre end 10 % af praktikforløbene, der faktisk fører til noget.

De store supermarkedskæder kalder det socialt arbejde, som de er stolte af. I min verden lugter det af udnyttelse af ledige og statens midler. Det skal stoppe. NU!

HK Handel har kæmpet forgæves i årevis for at råbe de danske politikere op. Nu har vi sendt en klage til EU, for vi mener, at virksomhedspraktik i detailhandlen har karakter af ulovlig statsstøtte.

Der findes ingen præcis definition af godt købmandskab, men for mig er der ingen tvivl om, at det er dårligt købmandskab at finansiere sit overskud gennem udsatte ledige, der knokler gratis.

Læs mere om virksomhedspraktik og løntilskud