Skildpadder i sandet

Og det er faktisk slet ikke så ringe endda.

Min familie og jeg har ofte holdt ferie i Danmark, og det skal vi igen. Ikke af tvang, men af lyst. Vi har – som vi så ofte gør – lejet et sommerhus i sommer-Danmark, og her myldrer mine børn, svigerbørn og børnebørn til løbende, som deres planer nu passer til det. Og jeg elsker det.

Jeg hører flere omkring mig ærgre sig over ikke at kunne komme ned til varmen. Over ikke at kunne komme lidt væk, over ikke at kunne se noget nyt.

Sommeren i Danmark har været fantastisk de seneste år, mens hedebølger har taget pusten fra selv de lokale indbyggere sydpå, så varmen kan vi sagtens få i Danmark.

Danmark er et lille land, men vi kan sagtens komme lidt væk og se noget nyt i vores eget land. Vi har en fantastisk kulturarv, en smuk og frodig natur og storbyer med pulserende liv. Jeg vædder gerne en stor dansk is med kugler, guf og flødebolle på, at du kan finde mindst 10 steder i Danmark, som du ikke har set og vist dine børn.

Der er slet ikke noget at ærgre sig over. For mig at se er det en gave, at vi er tvunget til at være turister i dejlige Danmark.

Jeg ser mange fordele ved at være i Danmark til sommer:

Jeg elsker en sommer, hvor dagene ikke er planlagt. Det handler om at samle energi og lade op, at samles med sine kære, at lade ungerne kede sig og finde på nye lege, at spille brætspil og spise jordbær.

Mange af os, der ikke er helt unge længere, har helt sikkert tilbragt mange somre i Danmark, da vi var børn.  Jeg husker tilbage på sommerhus med morfar, der hver aften åbnede sin ’isbod’ i køkkenet. Badetøj på tørresnoren og sand i skoene.

En anden side af sagen er, at vores hårdt trængte danske økonomi har godt af, at vi lægger vores penge i Danmark og støtter lokalt.

Så skal vi bare lige huske, at corona ikke er overstået. Vi skal stadig holde afstand – også hos den lokale købmand i sommerhusområdet, i køen til isboden, ved Den lille havfrue i København osv.

Og så skal vi huske, at mange af de mennesker, der sælger vores is og kaffe og tjekker vores sikkerhedsseler i forlystelsesparkerne, er unge fritidsjobbere, der arbejder for, at vi andre kan holde ferie.

Nyd hinanden, nyd isen – nyd Danmark – nyd din ferie.

Læs mere om ferie og dine rettigheder her på HK.DK