Håndsprit og corona-skilt på et bord

På en indkøbstur oplevede jeg, hvordan de gode Corona-vaner lige så stille skrider. Hvor vi for et par måneder siden ventede med at gå hen til køledisken, til den forrige kunde var færdig, er vi nu tilbage til tiden før Corona. Man maser frem, hvis det går for langsomt med at vælge yoghurt, man læner sig ind over kassen og prikker medarbejderen på skulderen for at få hjælp.

Jeg får næsten trang til at sige: Gå så væk! Hold afstand! Selvom man oplever at få en røffel, hvis man påpeger, at afstanden bliver for lille.

Jeg hører fra butiksansatte, at de oplever sure eller ligefrem vrede svar fra kunder, der ikke respekterer sundhedsmyndighedernes anbefalinger.

Det hjælper ikke at skælde ud på hverken regeringen, naboen eller butiksmedarbejderen over, at hverdagen er blevet lidt mere besværlig. Men det hjælper at holde afstand, spritte hænder og blive hjemme, hvis man er syg.

TV2 har lavet en mini-undersøgelse, hvor de talte, hvor mange af de første 100 kunder, der sprittede deres hænder af. Antallet var nedslående. Kun 23 trykkede på pumpen med håndsprit, inden de gik ind i butikken.

Jeg hører også fra vores medlemmer, der arbejder i butikker, at kunderne handler flere ad gangen sammen, trods anbefalingen om det modsatte. Det giver sig selv, at jo færre kunder, der er i butikken, des større afstand. Alligevel slæber mor og far deres børn med, veninder handler sammen osv.

Det er uholdbart for os alle sammen, for vi holder gang i smittekæderne. Og ikke mindst er det uholdbart og urimeligt for de ansatte i butikkerne. De udsætter sig selv for smitterisiko hver eneste dag. Det mindste, vi kan gøre som kunder, er at passe så godt på dem som muligt.

Er du ansat i en butik så husk, at du er i din gode ret til at bede folk holde afstand – også selvom de bliver sure.

Hjælp og støt hinanden derude. Stå sammen, hvis en kunde reagerer negativt. Tal med din arbejdsmiljørepræsentant eller din chef, hvis du oplever, at problemerne bliver for store.
I første fase måtte flere butikker ansætte vagter for at sikre kundernes adfærd. Det, håber jeg ikke, bliver nødvendigt igen.

Coronavirus: Få overblik her