630x420 Coronatest

Jeg fik kaffen galt i halsen, da jeg i sidste uge kunne læse, at regeringen foreslår, at arbejdsgivere fremover skal kunne tvinge ansatte til at lade sig teste for corona.

Min første tanker var og er: Nu stopper det!

I HK Handel Sjælland repræsenterer vi nogle af de medarbejdere, der har stået i fronten gennem hele coronakrisen, nemlig de butiksansatte. De har passet deres job lige fra den første kaotiske aften i marts, hvor toiletpapiret blev revet væk af paniske kunder, hvor der ikke var nogen sikkerhedsforanstaltninger, og hvor mundbind var noget, man gik med i Kina.

Der er løbende indført en række tiltag, som gør arbejdsdagen mere besværlig for de handelsansatte: Håndsprit, ekstra rengøring, afstandsmarkeringer og senest mundbind i flere timer ad gangen. Sådan er det på de fleste arbejdspladser, og sådan er det nødt til at være. Ingen går upåvirket gennem coronakrisen. Vores førsteprioritet er de handelsansattes sikkerhed og arbejdsmiljø, og vi er alle nødt til at acceptere lidt bøvl og besvær for at passe på hinanden.

Men at foreslå, at arbejdsgiver har ret til at bestemme over medarbejdernes privatliv er langt over stregen.

Coronasituationen udvikler sig hele tiden, og jeg tør ikke udelukke, at det måske kan give mening med tvungen coronatest i sjældne og helt særlige situationer, men min holdning er, at tvang generelt ikke fører noget godt med sig.

Vi har efterhånden lært, at corona er en alvorlig sygdom. Har vi symptomer, holder vi os hjemme og bliver testet. Mange bliver endda testet uden symptomer for at passe på deres nærmeste. I Danmark er mere end 3 millioner personer blevet testet for corona. Jeg tror ikke på, at medarbejdere vil være ligeglade med, om de har corona, og om de måske har smittet deres venner, familier og kolleger.

Til gengæld tror jeg på, at lovforslag, der giver arbejdsgiver ret til at bestemme over medarbejderens krop, er en glidebane. Hvad bliver det næste? Tvungen vaccine, tvungen medicin mod hovedpine eller tvungen oplysning om feber?

Jeg tror på, at vi sagtens kan passe på hinanden og sammen holde corona nede uden tvang.

Coronavirus: Få overblik her.